Overpeinzingen bij de overgang : Marijke Pinoy over het oude en het nieuwe filmjaar

Altijd een avontuur om Marijke Pinoy bezig te zien, haar te lezen, te spreken, om het even wat.  Het is een dame die je niet ontgaat.  Wat ze zegt, wat ze doet, het blijft allemaal hangen.  En het zou ons niet verwonderen als er in haar antwoorden op onze nieuwjaarsvraagjes ook fragmenten zitten die u nog wel even zult herkauwen.

 

1) Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Het was een goed filmjaar.  Ik hoor en zie dat jonge mensen wel hun kansen grijpen  om hun eigenste verhaal te vertellen. Ik vind het heel belangrijk dat dit kan en dat dit gestimuleerd wordt. Het is net belangrijk om die films heel hard een plek te geven. Persoonlijk ga ik liever naar zo een film zien. Cesar Desutter,mijn jongste zoon mocht de hoofdrol spelen in ‘Violet’,een wondermooie film van Bas Devos. Bas is heel koppig in hoe hij zijn verhaal wil vertellen, en levert net daardoor zo een pareltje af. Het resultaat is in dit geval heel erg geslaagd,maar zelfs als dit nu niet was geweest,dan nog zou ik die film interessanter gevonden hebben dan het zoveelste Hollywoodverhaal. Nog zo’n heel mooie film is ‘Drift’ van Benny Vandendriessche. Heel persoonlijk, eigenzinnig en ontroerend.

op de set van ‘Problemski Hotel’

 

Zelf heb ik mogen meespelen in ‘Problemski Hotel’ van Manu Rich, gebaseerd op het gelijknamige boekvan Dimitri Verhulst. Twee mensen die ik meer dan bewonder,die heb ik trouwens nog ooit samengebracht, maar zonder mij zouden die mekaars werk en mekaar ook zeker hebben gevonden. Ik heb samen met Robrecht Vanden Thoren de hoofdrol gespeeld in  de Nederlandse tv-film ‘Onder Invloed’ en ben heel trots op die film.

2) Wat zijn uw plannen voor 2015?

Ik speel mee in de nieuwe film van Felix Van Groeningen als de moeder van de twee broers waar het om draait. Een bescheiden rol, maar ik ben heel blij dat ik daaraan mag deelnemen. Felix heeft al zo een parcours doorlopen,is geroemd in binnen- en buitenland,en blijft toch zijn schone eigen zelve. Dat voel je in zijn films. Nu heeft hij ‘Belgica’ samen met Arne Sierens geschreven. Dingen komen vaak terug samen. Ik heb jaren met Arne gewerkt in theater.

Ik ben gesprekken aan het voeren met documentairemakers.  Dit medium intrigeert mij al jaar en dag, maar in concrete termen is het nog veel te vroeg om daar concreet over te zijn.

In februari sta ik in Parijs op de planken met theaterwerk en ik ben ook bezig om met mijn zoon Arend zelf een theaterstuk in mekaar te steken.  Maar meer film graag. Film is een medium dat zo prachtig is. Ik heb nog een auditie te doen voor een prachtig scenario.  Ik hoop zo dat het lukt.  We zien wel.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Nicolas Karakatsanis, de cameraman van ‘Violet’, omdat zonder hem die film iets heel anders zou geworden zijn.  Ieder beeld is een schilderij. Heel straf.  En mijn zoon Cesar natuurlijk, die in ‘Violet’ op een heel ontroerende manier de centrale rol vertolkt. Felix Van Groeningen ook nog, omwille van ‘The Broken Circle Breakdown’Veerle Baetens was daarin was adembenemend, net zoals Johan Heldenbergh : zijn kracht en doorzettingsvermogen ook om vanuit zijn tekst in een toneelstuk zo een felle tocht te maken die uiteindelijk resulteerde in een prachtige film.


‘Offline’ van Peter Monsaert, daar was ik ook ondersteboven van. Straf, heel straf.  Of waren die twee films nog van het jaar ervoor? Misschien heb ik ze pas dit jaar gezien.  Het gaat zo rap.  Maakt niet uit. Het blijven prachtige films.

5) Het mandaat van Pierre Drouot, directeur-intendant van het VAF, loopt in 2015 ten einde. Hij zal dan 72 zijn. Drouot is sinds 2005 de grote baas van het VAF. De opvolgingskwestie zal niet simpel zijn. Wie moet hem volgens u opvolgen? En eventueel ook, waarom.

Ik vermoed dat ik niet de enige ben die Pierre fantastisch vind. Die man is een en al liefde voor de artiest. Hij is verliefd op dit medium en voor minder mag de opvolger niét gaan. De persoon die hem opvolgt moét tegen alle trends van direct resultaatgerichte producties durven ingaan, dat durfde Pierre ook als geen ander. Hij of zij, liefst eens een zij, zal wederom verliefd moeten zijn op alle mensen die zich volledig smijten voor hun dromen. Het geloof dat dit medium midden in een maatschappij van levensbelang is moet haar of zijn leidraad zijn. En vooral het lef om ervoor te vechten,vooral voor de kleinere films die het broodnodig zullen hebben om die steun te krijgen, want dat is de basis.

Zie ook :

Andere mensen die onze nieuwjaarsvraagjes beantwoord hebben

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …