Overpeinzingen bij de overgang : Mathieu Mortelmans over het oude en het nieuwe filmjaar

Zoals Mathieu Mortelmans lopen er niet veel rond in onze contreien : hij heeft een volwaardige tv-carrière als regisseur bij tal van grote productiehuizen in Vlaanderen, terwijl zijn filmcarrière zich voorlopig vooral in Wallonië afspeelt. Daar maakte hij enkele bekroonde kortfilms.  En speciaal voor de kerstperiode maakte hij ook een kerstclip waarin   hij zelf de hoofdrol speelt als ene Gunther Vismäth.  Klik hier en kijk zelf maar.

Het was gelukkig niet in de gedaante van Gunther Vismäth dat hij onze nieuwjaarsvraagjes beantwoordde.
1) Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Het was een jaar van vele releases. Een soort van boom, vooral qua diversiteit en genres. Moeilijk om alles bij te houden, om alles te bekijken. Misschien waren er daardoor ook minder uitschieters qua publieksopkomst ? Als jonge filmmaker blijft het alleszins een hele geruststelling om te zien hoe de filmindustrie in ons land blijft evolueren en groeien.. Wie weet was 2014 gewoon een straf overgangsjaar naar een nog straffer 2015.

2) Wat zijn uw plannen voor 2015?

2015 wordt het jaar van mijn nieuwe kortfilm ‘Complices’. We kregen in 2014 productiesteun van het Centre du Cinéma (langs Franstalige kant) en ook die van het VAF. We hebben nu een comfortabel budget om de film te draaien. Ik ga ook een nieuwe true-crime reeks regisseren voor het productiehuis TvBastards.

Hopelijk ga ik ook de regie op mij kunnen nemen van een andere Vlaamse reeks die ik enorm apprecieer. Daar kijk ik enorm naar uit! Verder ga ik ook de ontwikkeling van mijn langspeelfilm op gang te trekken.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

In Vlaanderen: de uitdaging van Jonas Govaerts met ‘Welp’, de verbetenheid van Adil en Bilal met ‘Image’ en de ambitie van Hans Herbots met de adaptatie van ‘De Behandeling’

Langs Franstalige kant: Fabrice Du Welz (met zijn vierde langspeelfilm ‘Alleluia’) blijft een indrukwekkende filmmaker die ondertussen al een serieus parcours heeft afgelegd.

Op internationaal niveau vond ik Michaël R. Roskam en zijn Hollywood-debuut ‘The Drop’ een inspirerend bewijs dat Belgische filmmakers ook de ambitie mogen hebben om zonder angst de stap te zetten naar Hollywood.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Nationaal, ongetwijfeld Adil en Bilal en hun tweede film ‘Black’. Ook ‘D’Ardennen’ van Robin Pront is een veelbelovend project. Ik kijk ook uit naar het Hollywood-debuut van Fabrice Du Welz. En ik ben ook benieuwd naar wat Tim Van Aelst met de film rond ‘Safety First’ gaat aanvangen in de zalen.

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …