Peter Krüger over de muziek in ‘N – The Madness of Reason’

Net zoals Peter Krüger in zijn film ongewone dingen doet met beeld, tekst en structuur, zo doet hij dat ook met de klank en de muziek.

Peter Krüger : “Ik heb altijd gedacht : het moet een zeer muzikale film worden. Waarom? Eigenlijk gaat het over een personage, die encyclopedist, die niets anders heeft gedaan dan dingen opgeschreven. Het geschreven woord is natuurlijk zeer westers. Het gaat altijd maar over noteren en bewaren. Via het schrift kan je dingen voor eeuwig bewaren. Maar in Afrika heb je natuurlijk eeuwenlang een zeer rijke orale traditie gehad. Mensen vertelden verhalen en schreven ze niet op. Ze transformeerden verhalen naar andere verhalen. En verhalen werden ook gezongen.  Dat is niet alleen zo in Afrika, ik heb vroeger ook gedraaid in Mongolië en daar bestaat ook een traditie van zang. Ik heb altijd gedacht : ik moet eigenlijk een Afrikaanse film maken over een westerling. Alsof een Afrikaan de verteller is die zegt : “Laat ik je een verhaal vertellen over een westerse man.” De hele stijl van de film bedt zich in in Afrikaanse tradities. Vandaar dat de gezangen en de muziek zo belangrijk werden. Dus ik heb toen gevraagd aan Walter Hus om muziek te maken en op die muziek heeft de Malinese zangeres, Fatoumata Diawara, geïmproviseerd, maar op basis van teksten die Okri had geschreven. Dus die zingt eigenlijk het verhaal van Borremans.  Je krijgt een voortdurend overgang tussen gesproken en gezongen dialoog.  Dus muziek was bewust een heel belangrijke factor in de film.

(foto Film Fest Gent)

Zie ook :

Filmtip : ‘N’, een film om te voelen

Peter Krüger maakte een film die zich niet laat benoemen

Peter Krüger over werken met Ben Okri

Peter Krüger over hoe catalogeren, benoemen en identificeren tot oorlog kan leiden

De trailer van ‘N’

Bekijk ook

Cannes throwback: Johan Heldenbergh over The worst ones!

Enkele weken geleden viel Les Pires met Johan Heldenbergh in de prijzen op het filmfestival …