Peter Krüger en zijn ‘Overpeinzingen bij de overgang’

Internationaal viel het op dat de documentaires het bijzonder goed deden, met in de eerste plaats de film rond Amy Winehouse en Kurt Cobain, maar bij ons stak een documentaire alle fictiefilms de loef af door op de Ensors met de mooiste en de meeste prijzen te gaan lopen. ‘N – The Madness of Reason’ was dan ook veel meer dan zomaar een documentaire. Eigenlijk kon je de film even goed bekijken als een fictiefilm.  En een hele goeie. Regisseur-producent Peter Krüger beantwoordde ook netjes onze nieuwjaarsvraagjes.

1) Was 2015 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

2015 was het jaar dat mijn film ‘N – The Madness of Reason’ in de cinema uitkwam en de Ensors won voor Beste muziek, Beste montage (Nico Leunen) en Beste Film. Ik had eerlijk gezegd niet durven hopen dat de jury dit “poëtisch meesterwerk” unaniem zou bekronen met de hoofdprijs. Het bewijst in ieder geval dat documentaire ook gewoon cinema kan zijn en dat de erkenning van kwaliteit en kijkcijfers twee heel verschillende dingen zijn. Ondanks al de positieve recensies in de pers in binnen- en buitenland heeft het me wel verrast hoe moeilijk het blijft om voor ‘arthouse’ en ‘documentaire’ grote media-aandacht te winnen.

Peter Krüger en Wim Vandekeybus © KVdm – Cinevox

Daarnaast heb ik dit jaar, samen met Jules Debrock, Paolo Pinotto en Florentijn Bos, ‘FLOW’ opgericht, een postproductiehuis in Antwerpen dat in zijn eerste jaar al heel mooie resultaten heeft weten te boeken (zie www.flow-postproduction.be). En op de laatste dag van het jaar publiceerde de Correspondent mijn filosofische videobrief over de lockdown in Brussel die ik in de laatste weken van het jaar voor hen had gemaakt.

2) Wat zijn uw plannen voor 2016?

In 2016 zal ik schrijven aan mijn nieuwe langspeelfilm ‘The Age of Magic’ waarvoor ik net een scenariopremie heb ontvangen. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Nigeriaanse schrijver en Bookerprize winnaar Ben Okri, die ook de teksten voor ‘N’ heeft geschreven. Ik ben dus heel blij dat we deze creatieve samenwerking kunnen verder zetten. In 2016 werk ik ook mijn doctoraat af rond ‘N’ en de documentaire beeldtaal.

Bij Inti Films gaan er een heel aantal documentaires dit jar in productie, waaronder ‘Sakawa’  van Ben Asamoah, ‘Stille Wildernis’  van Matthijs Vleugels, ‘Cargo Vie’ van Peter van Goethem en ‘Rabot’  van Christina Vandekerckhove. Daarnaast werken we gestadig verder aan het ambitieuze ‘A Gentrification Program’,  de nieuwe controversiële film van Renzo Martens, de nieuwe film ‘Solid Ground’ van Sofie Benoot, de documentaire ‘Coup De Grace’ van Dorothée van den Berghe, ‘Rain Does Fall Upwards’ en ‘Forbidden Pilgrimage’ van Ellen Vermeulen…

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Ensorwinnaar Walter Hus is een componist die voor N een fantastische prestatie heeft neergezet. Hij maakte al langer muziek voor film, maar werd er nu ook voor erkend. Hij schreef nu ook muziek voor Manu Riche, Pieter-Jan de Pue e.a. De eigenzinnige Gust Van den Berghe heeft met ‘Luficer’ zijn beste film gemaakt tot nu. DOP Karakatsanis heeft weer prachtig werk afgeleverd met ‘Violet’. Documentairemaakster Isabelle Tollenaere is doorgebroken met ‘Battles’. Jaco van Dormael heeft zijn cinematografische ziel terug gevonden met ‘Le nouveau testament’. Bijzonder ook dat een sterke animatiefilm als ‘Cafard’ van Jan Bultheel eindelijk is uitgekomen. Ook ‘Waste Land’ van Pieter van Hees vond ik op meerdere vlakken de moeite. En aangezien bijna alle producties bestaan dankzij de steun van het VAF, moeten we ook elk jaar Pierre en het hele team van het VAF als figuren van het jaar beschouwen.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Ik beperk me tot de Vlaamse regio, en kijk even buiten onze eigen producties, want anders wordt het veel teveel. Ik kijk enorm uit naar de verbluffende en langverwachte documentaire ‘The Land of the Enlightened’ van Pieter-Jan de Pue die in Sundance in première gaat. ‘I am the King’ is de eerste komedie van Peter Brosens & Jessica Woodworth en gaat over de Belgische koning die doorheen de Balkan moet reizen om zijn land te redden. De koning wordt gespeeld door Peter Van Den Begin. Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe film ‘Home’ van Fien Troch, naar ‘Tonic Immobility’, het speelfilm debuut van Nathalie Teirlink, naar ‘Kokoro’ van Vanja d’Alcantara en uiteraard naar ‘Belgica’ van Felix Van Groeningen. Enfin, het houdt niet op… 2016 wordt een ongelooflijk vruchtbaar jaar. En we moeten en passant in de gaten houden of de figuren van VRT/CANVAS de sector mee ondersteunen…

 

Zie ook : 

Peter Krüger over ‘N – The Madness of Reason’

Peter Krüger over de muziek

Peter Krüger over de samenwerking met Ben Okri

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …