Peter Monsaert is nog even Offline

Hij is al aan het aftellen.  Lang duurt het niet meer.  Na de vakantie is het zover.  Dan begint Peter Monsaert aan zijn eerste langspeelfilm.  Wie? Juist, Peter Monsaert was tot nu toe geen vertrouwde naam in het Vlaamse filmmilieu, maar daar zou wel eens snel verandering in kunnen komen.  ‘Offline’, zijn debuutfilm, wordt vanaf eind september, helemaal gedraaid in en om Gent, met Ruben Impens achter de camera en Wim Willaert en Anemone Valcke voor de camera

  • Wie is hij en waar komt hij vandaan?

 

* Hij vertelt het u zelf : bekijk het hier

* Lees verder :  “Na mijn opleiding op het KASK als filmmaker ben ik eigenlijk in het theater gerold, als schrijver, als regisseur, als acteur ook.  En ben ik daar beginnen spelen en schrijven. Maar ook altijd blijven werken met het medium video in het theater.  Dat is niet grote cinema natuurlijk, maar het was wel een goeie leerschool om , één, alles zelf te gaan doen, en alles te leren kennen.  En twee, ook de kant van de acteur echt te leren kennen.  Mijn opleiding was als regisseur, ik had nooit een acteursopleiding gehad, maar in mijn binnenste ben ik wel altijd een speler geweest.  En ik denk, door dat te gaan doen, door te gaan acteren, door echt honderden voorstellingen te gaan spelen voor een publiek ook, voel je echt wat een acteur nodig heeft van een regisseur.  Daarnaast ben ik bezig geweest met filmprojecten in de publieke ruimte, zoals dat dan zo mooi heet.  Een soort installatiedingen.   Een paar projecten ook in buurten, waar ik samen met mensen televisie heb gemaakt, die geprojecteerd werd in de publieke ruimten en die vooral laagdrempelig moest zijn.

EEN EIGEN PARCOURS

“Projecten op kerkhoven heb ik ook nog gedaan, met projectie op graven, en korte documentaires over bezoekers die daar kwamen, maar ik heb me altijd bewogen aan de zijkant of aan de minder betreden kant van het pad, en nooit op het grote pad dat linea recta naar een langspeelfilm leidt.  Ik heb niet uren op sets gestaan als stagaire, ik heb niet alles functies doorlopen, omdat het mij persoonlijk meer interesseerde om zelf direct dingen te gaan doen op een kleinere schaal dan een kleine schakel te zijn in een grote machine.  En ik weet natuurlijk niet of dat dat mij zal geholpen hebben om tot die langspeelfilm te komen.   Ik hoop het natuurlijk wel.  En ik denk, ik ben ervan overtuigd dat het zo is.   Maar zeker kun je daar niet van zijn.  Ik heb wel het gevoel dat de mensen die het scenario lezen er ook van overtuigd zijn dat het goed gaat worden en in mij geloven.  We gaan gewoon springen en dan zien we wel waar we uitkomen hé.”

  • Waarover gaat de film?

 

* Klik hier en zie zelf wat Peter Monsaert erover zegt.

* Lees verder : “Offline is eigenlijk begonnen als een vrij klein project binnen Victoria Deluxe, een sociaal artistieke organisatie.   Het idee was : mensen komen over de vloer met allerlei verhalen en we gaan proberen om die verhalen in een fictiescenario te verwerken.  We zijn beginnen schrijven en dat werd alsmaar interessanter. En de acteurs die wilden meewerken, werden ook maar interessanter : Wim Willaert, echt een supergoeie acteur, Anemone Valcke, dat klikt ongelooflijk tussen die twee , dus wordt dat echt iets van : oké, hier zit echt veel potentieel in.   Wim is bekend in het theater, ook van enkele Franse films, hij zat ook in ‘Ex-Drummer’ en speelt muziek bij ‘De Dolfijntjes’, en Wim heeft de geniale gave om tragedie licht te kunnen spelen.  Anemone Valcke doet bijvoorbeeld ook mee, dat zijn de twee hoofdrolspelers.  Anemone is bekend van ‘Aanrijding in Moscou’ en ‘Adem’ en ook zij speelt haar ding.  Spelen is eigenlijk het verkeerde woord bij haar.  Doet haar ding.  Is.  Anemone  en Wim spelen op een heel naturelle manier.  En dat is natuurlijk een enorm cadeau voor een film die pretendeert om de dagdagelijkse realiteit te portretteren.  Want als je dan niet door die fictiviteit kunt kijken als kijker, dan stopt het natuurlijk. Ze zijn alle twee ook spelers die het lichte kunnen opzoeken in een dramatische scène waardoor dat die film in mijn fantasie, en hopelijk wordt dat ook zo, zeker niet topzwaar zal zijn.”

GEEN SPEKTAKEL

“‘Offline’ zal geen zware Dardenne zijn waar dat je van begin tot einde met een raar gevoel in je maag zit, maar hopelijk krijg je dat raar gevoel wel naar het einde van de film, omdat, ik wil eerst die maag leegmaken, en laten lachen en laten glimlachen en sympathie opwekken om dan eventueel die mokerslag te laten toekomen.  Ik denk dat dat veel sterker is dan gewoon de hele tijd het publiek met een ongemakkelijk gevoel op te zadelen.”

“‘Offline’  zal geen zeer grote film worden.  We hebben geen megabudget.  Het is ook niet de bedoeling dat het een super spectaculaire film wordt, het is de bedoeling dat het een schone film wordt over mensen , en hun beslommeringen.  Het is natuurlijk de kunst om het herkenbare een beetje te vermengen met het nieuwe , het verrassende.  Hopelijk gaan we wel iets draaien dat aan de ribben blijft kleven.  Het zou verschrikkelijk zijn mochten de mensen vijf minuten nadat ze de film gezien hebben alweer vergeten zijn waarover hij ging.”

RUBEN IMPENS

“De fotografie, het camerawerk, zal verzorgd worden door Ruben Impens, waar ik ook echt heel blij mee ben.  Ruben heeft alles van Felix Van Groeningen gedaan, ‘Aanrijding in Moscou’ ook en is ook iemand die ontzettend meedenkt over het scenario, uiteraard ook over het beeld.  Hij is iemand met wie je echt een goeie dialoog kunt hebben over film, en dat heb ik natuurlijk wel nodig, omdat het mijn eerste film is. Ruben is ook van Gent.  Hij is enorm gecharmeerd door de streek, het deel van Gent waar we het gaan filmen.  Dat is een beetje de Muide, de Meulestede, de haven, er ligt eigenlijk een arena klaar, een paar vierkante kilometer waar je eigenlijk niets lelijks kunt filmen.  Lelijk is misschien niet het juiste woord.  Veel mensen vinden die buurt misschien net wel lelijk.  Maar wat we gaan doen is de de schoonheid in dat lelijke opzoeken, zeg maar de poëzie.”

NIET MARGINAAL

“Het is zeker niet omdat het zich in die omgeving afspeelt, dat het een marginale film is. Dat zou ik ten allen tijde willen vermijden, dat het een soort marginaaltje kijken is, dat wil ik zeker niet.  Het is echt een universeel verhaal over mensen die door een gebeurtenis in hun leven in een ietwat armoediger situatie zijn verzeild geraakt, maar daar gaat de film niet over. Dat is een aanleiding geweest en de rest van de film gaat over: hoe proberen ze zich uit die situatie te redden.  Niet over: kijk eens hoe zielig het daar allemaal is aan de Muide, de Meulestede. Mocht dat het gevoel zijn dat de mensen hebben na het zien van de film, dan zou ik echt totaal gefaald zijn in mijn opzet.”

  • De muziek is van Triggerfinger

* Klik hier om te zien en te horen wat Peter Monsaert over Triggerfinger te zeggen heeft.

* Lees hier verder : “De muziek zal gemaakt worden door Triggerfinger.  Die eigenlijk meteen enthousiast waren toen ze het scenario lazen.  Ik heb de groep niet daarom gekozen en ook niet omdat ze nu ineens bekend zijn, ik heb hen die vraag al een jaar geleden gesteld.  Hun muziek past gewoon ook prima binnen het verhaal.  Rudy, het hoofdpersonage, is opgegroeid met bluesrock. Nu is dat bluesrock geworden, maar in de tijd was dat muziek als Cream of Black Sabbath.  Het soort sound waarvan  in Vlaanderen echt wel een mooie echo biedt. Het rauwe ook, tegelijkertijd het melancholische dat in de muziek zit, is eigenlijk perfect een afspiegeling van wie dat Rudy is, de ruwe bolster met de blanke pit. De mannen van Triggerfinger zijn in ieder geval heel content dat ze nu eindelijk eens kunnen losbreken uit het drieminutenharnas. En dat ze eindelijk vrijuit dingen kunnen gaan fantaseren.  Ze hebben nog heel veel muziek in hun lades liggen die ze nog nooit hebben kunnen gebruiken.  Ze kunnen met andere instrumenten gaan werken, en sounds creëren in de studio die ze niet noodzakelijk ook op het podium moeten kunnen spelen.  Dus voor hen is het, ze zijn absoluut enthousiast. En het zijn ook gewoon wreed wijze gasten.  Dus ja, dat klikt. Dat ziet er goed uit.”

 

 

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …