IKL – Pieter Vanluffelen en Kris Genijn over ‘He&Sea’

De passie druipt uit de antwoorden van de beide heren die verantwoordelijk zijn voor ‘He&Sea’.  Nochtans geen beginnelingen meer, maar je voelt gewoon dat ze enorm graag doen wat ze doen en dat ze er ook goed in zijn.  Echt, als je ook maar een beetje geïnteresseerd bent in animatie, dan moet je lezen wat Pieter en Kris over het tot stand komen van hun nieuwste film te vertellen hebben. Wij hebben in ieder geval zelf heel graag gelezen wat ze als antwoord op onze vragen hebben ingevuld en popelen om ‘He&Sea’ te zien. Hartelijk dank voor de moeite, heren.

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

K: Soms borrelt er een idee op waar je een tijdje mee rondloopt, terwijl het rijpt in je hoofd. Beetje bij beetje sprokkel je ideetjes bijeen, en op een gegeven moment beginnen de puntjes zich langzaam te verbinden. Het basisconcept zat al een tijdje te sluimeren in mijn achterhoofd. Ik wou een soort scheppingsverhaal maken, een omgekeerde evolutie. Ik zat met een beeld in mijn hoofd van een personage dat uitrafelde, een beetje zoals een trui, als je aan een draad begint te trekken. Iemand die vastzit aan zijn geboortepunt en bij elke stap er vandaan zichzelf een beetje meer ontrafelt, maar gedreven door een passie hoger dan zelfbehoud om zijn doel te bereiken.
Ik was mijn vorige film ‘History of Pets’ aan het afwerken in Nederland, een requiem voor huisdieren vol zwarte humor. Toen ik terug in België kwam, liet ik de werkkopij aan Geert Van Goethem van S.O.I.L. zien en hij zei me dat hij mijn volgende film wou produceren, waarschijnlijk denkend dat ik iets in de lijn van dat zou doen. Ik denk dat hij verrast was dat ik na een grappig filmpke over dode huisdieren met een poëtisch abstract scheppingsverhaal kwam aanzeulen. Ik probeer altijd een luchtiger grappig filmpje af te wisselen met een meer serieus filmpje, en nu was het tijd om iets diepers te gaan dan dode goudvissen. Ik vond het ook verfrissend om na de gestileerde, gesculpteerde lijnen van ‘History of Pets’, terug met een lossere lijn te tekenen, die over het blad danst. Dus sloegen we de handen in elkaar, sleepten mijn goede vriend, collega en animatie-powerhouse Pieter Vanluffelen erbij en begonnen en te knippen, plakken en te polijsten.

P: Toen Kris me zijn project liet zien zag ik direct het potentieel om een hele mooie kortfilm te maken.Mijn motivatie ging vooral uit naar hoe zo goed mogelijk de emoties van het personage over te brengen in de animatie, en sfeer en esthetiek van het verhaal op een krachtige manier uit te werken.


2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

K: De zoektocht van een man, uit de zee geboren, gedreven door een instinctieve aantrekkingskracht voor de gloed achter de horizon. Bij elke stap naar zijn doel verliest hij een beetje meer van zichzelf.

3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk trachten te doen?
K: Vormelijk probeerden we met het idee te werken dat alles uit 2 lijnen opgebouwd zijn, Aarde en Water. (een beetje zoals ‘La Linea’ van Osvaldo Cavandoli met 1 doorlopende lijn is getekend) De zwarte lijn heeft meer gewicht en beweegt zich op een andere manier dan de vloeiende blauwe lijn. Al de gewrichten zijn knopen, gezichtsuitdrukkingen lussen. Design-gewijs was het een uitdaging om met 1 lijn een stijl te creëren die tussen abstract en herkenbaarheid lag.

P: Ook animatie-technisch was het een hele uitdaging om uit dat hele kluwen van lijnen een levend personage te maken. De creatie van het universum waarin het personage zich bevindt bezorgde ons dan weer conceptueel en grafisch voor enkele hoofdbrekers. De mensen van Fabrique Fantastique hebben ons daarin enorm geholpen.

Kris Genyn

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)
P: De film is volledig door het VAF gefinancierd. Wel hebben we de film met veel minder middelen moeten maken dan verwacht. Dus persoonlijke participatie was groot.
K: Het VAF kon ons maar de helft van het gevraagde budget geven, dus het was een project in de naam van de kunst, met aangetrokken broeksriem en veel persoonlijke participatie.

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Pieter Vanluffelen

P: De pre-productie en het leeuwendeel van de animatie hebben we zelf gedaan. Tijdens die lange rit hebben enkele mensen ons toch goed geholpen om de animatie af te krijgen.

K: Ik ben alleen aan de ontwikkeling begonnen, Pieter volgde als animator en werd na een tijd een onmisbaar deel bij de regie. Hij bracht het project naar een hoger niveau door op zijn unieke manier mijn ontwerpen en het universum leven in te blazen. Veel Belgisch animatietalent heeft een lijn bijgedragen. Ik wou in het begin artisanaal alles in 1 organische lijn inkten, met een kalligrafie pen en inkt , maar door budgetbeperkingen zijn we digitaal en vectorieel gegaan. Ultrapictura heeft specifiek voor dit filmpje een techniek gecreëerd om een dode digitale lijn om te toveren in een organische lijn met variërende lijn dikte en textuur.

6) Als u met een stemmencast werkt… Hoe hebt u gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?
K: Er is geen gesproken tekst in de film, wel verleidelijk vrouwelijk gezucht en gekreun, maar onder welke omstandigheden Senjan die heeft opgenomen heb ik hem tot op heden nog niet durven vragen.
P: We hadden volledig vertrouwen in Senjan om de wereld van He&Sea te vertalen in geluid.

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

P:Als één van de belangrijkste filmfestivals van België is het heel fijn onze film daar te kunnen vertonen. De erkenning in eigen land, na toch een zwaar productieparcour, geeft extra voldoening.
Het is ook het beste platform om dichter bij huis en buiten het animatiecircuit de film te tonen.

K: Leuven Kort heeft altijd een speciaal plaatsje in mijn hart.  Toen ik mijn afstudeerfilm ‘Dick Head’ had afgewerkt vroeg ik me af waar ik in godsnaam mee bezig was : 1 jaar keihard zwoegen en zweten voor 7 minuten film! Toen ik een publiek voor het eerst zag reageren op mijn film en dan later de publieksprijs in Leuven Kort won, leek ik op slag al het bloed, zweet en tranen vergeten te zijn en was ik alweer aan mijn volgende film aan het schrijven. Zonder de publieke erkenning van Leuven Kort zou ik waarschijnlijk nooit aan een andere kortfilm begonnen zijn.

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?
P: In 2006 werd de serie ‘Dicht/Vorm’, ook geproduceerd door SOIL, vertoond op Leuven Kort. Voor die verzameling van 15 korte animatiefilms, gebaseerd op hedendaagse poëzie, hadden Kris en ik beiden een eigen filmpje gemaakt.

K: Ik had een stop-motion klei-animatiefilmpje en hij een huzarenstuk van een filmpje in traditionele animatie. Voorheen sleepte ik met ‘Dick Head’ in 2001 de Publieksprijs voor beste Vlaamse fictiefilm in de wacht.

9) Waarom moeten mensen uw film zien?

P: We denken dat ‘He&Sea’ een unieke en heel aparte filmervaring is waarbij de kijker volledig wordt ondergedompeld in een ander universum.
K: Hier dan wat schaamteloze zelf promotie: Het is een terugkeer naar het niets, de origine van leven en de (d-)evolutie en creatie van een heel eigen universum, en dit alles in 7 minuten. Het is een filmpje is waar je verschillende interpretaties aan kan geven. In onze hoofden zit er een vastomlijnd concept en verhaal in, maar, door met mensen te praten hoorde ik dat iedereen er andere dingen in zag, allemaal even waardevol als het origineel verhaal. Het belangrijkste voor mij is dat het aanzet tot denken en bij mensen in hun hoofd blijft hangen.

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

P: Elke selectie doet ons natuurlijk plezier. Zeker als de film festivalgangers of mede-animatoren raakt.
Hopelijk blijft ‘He&Sea’ ook na zijn festival carrière zijn weg naar het publiek vinden.

K: Wel, zoals Pieter zei, is het altijd fantastisch om een succesvol festival parcours te hebben. Voor mij was het belangrijkst om onze film op thuisgrond vertoond te zien, dus de premiere in Brussel was heel speciaal, aangezien ik daar 15 jaar gewoond heb, Leuven is een must natuurlijk, en in December wordt hij vertoond in Londen, op het London International Animation Festival. Aangezien ik dezer dagen in Londen woon, is het een beetje een thuiskomst. Verder heb ik met mijn vorige film gemerkt dat een Vimeo-staffpick online een tweede leven kan geven aan een film, en in 24 uur hebben 54.000 mensen van rond de wereld je film gezien en door andere animatie sites gedeeld. Ideaal is ook als je film door een distributeur wordt opgepikt en internationaal verdeeld wordt, zoals met History of Pets gebeurde. De beste beloning is natuurlijk om op een festival een prijs te winnen met je film.

11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

P: Een animatie-langspeelfilm regisseren gaat me voorlopig nog mijn petje te boven. Momenteel ben ik aan een nieuwe kortfilm bezig met SOIL die qua verhaal en uitwerking wel al een veel grotere uitdaging is. Verder blijf ik graag werken op allerhande animatieproducties als animator.

K: Mijn ambitie ligt vooral in het vertellen van verhalen aan de hand van beelden en character design. Animatiefilm is een medium waar je elk beeld apart moet creëren, wat een monnikenwerk is. Het proces is te langzaam om mij aan een langspeler te wagen, Ik heb nood aan een sneller en dynamischer werkritme. Ik experimenteer op het moment met nieuwe technieken zoals virtual reality, live painting en mapping, om mijn werk uit het donkere theater en van het witte doek te halen, en het meer als een immersief interactief gebeuren te brengen.

12) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke? Kan je ons ook een link van een trailer sturen?

Volgende link brengt je naar “Met mijn Kwantorslag”, mijn Dicht/Vorm kortfilm.
https://www.youtube.com/watch?v=LfHMykZE_hk
Alsook mijn showreel:
https://www.youtube.com/watch?v=m55JA_9e-qQ
K: -Hier is een link naar mijn vorige film, History of Pets, op mijn vimeo pagina kunnen jullie ook mijn andere films bekijken: https://vimeo.com/140252037
-Mijn instagram pagina geeft een goed idee waar ik me zoal mee bezig houd: https://www.instagram.com/izemoments/
-En deze link is naar mijn persoonlijke site: http://izemo.be/

Bekijk ook

A Parked life vanaf 14 december in de zalen!

Eerder dit jaar was A Parked life van Peter Triest geselecteerd voor DOCVILLE, binnenkort kan …