‘Schellebelle: 1919’ : het wonder is geschied

Sommige mensen praten er hun hele leven over, andere doen het gewoon.  Johan Heldenbergh, bekend van zijn vrouw (Joke De Vynck), maar nog veel meer van zijn zeer menselijke acteerprestaties, zoals in ‘De Ronde’, ‘De Helaasheid der Dingen’, ‘Aanrijding in Moscou’ en nog een dozijn andere films waarin echte mensen te zien zijn, maakt ook toneel. Vooral toneel.  Speelt toneel.  Vooral toneel.  Of nee, wacht eens, ’theater’ heet dat bij de grote mensen.  In ieder geval, wat hij ook speelt, altijd is het zo geloofwaardig dat je vergeet dat hij het speelt.  Johan woont met zijn vrouw en kinderen in Schellebelle. En omdat hij daar ook menselijk loopt te wezen, kon hij het niet laten om de mensen te beloven dat hij eens iets met hen zou doen.  Van het één kwam het ander en voor hij het wist had hij zich geëngageerd om heel veel te doen.  Zoals een langspeelfilm bijvoorbeeld.  Alleen was daar geen geld voor.  En geen middelen.  En geen acteurs.  Geen probleem, ze zouden het allemaal zelf doen.  Cafépraat, denk je dan. Niet zo. Niet met Johan Heldenberg. Alles wat hij zegt is echt.  Die man speelt nooit.  Hij speelt altijd. Hij is altijd.  Ook op café.  Het begon dus met een cafégesprek.  Aan de toog. Met de mensen van de plaatselijke toneelvereniging, OKA Schellebelle.  Hij had een stuk van hen geregisseerd.  En dus hadden ze het over een film.  ‘Goed,’ zei Johan, ‘ik zal een scenario schrijven.’ In ieder geval, hij en co-regisseur Kenneth Taylor (burgemeester van Wichelen en regisseur bij Woestijnvis), wisten het hele dorp warm te maken om met de hulp van de plaatselijke middenstand een ‘waterzooiwestern’ te draaien.  Liefst 800 vrijwilligers wisten ze op te trommelen om een film te draaien met de structuur van een spaghettiwestern over een hele groep weeskinderen die kort na de oorlog samentroepen in één huis, terwijl de burgemeester ze daar allemaal weg wil en de grond het waarop het huis staat het liefst wil verkavelen.  Het is een wonder dat een film op zo’n manier kan gemaakt worden.  En de eerste beelden zijn veelbelovend.  Dus het zou al geen wonder meer zijn als hij goed is.  ‘Schellebelle: 1919’ komt uit in de bioscopen op 27 juli.

 

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …