Screen Flanders investeert 1,3 miljoen euro in tien producties!

Screen Flanders investeert 1.300.000 euro in tien nieuwe audiovisuele producties. In de lijst met ondersteunde producties van de tweede oproep van 2019 staan o.m. Annette, de nieuwe speelfilm van Leos Carax, en de Britse misdaadreeks The Cambridge Murders. Daarnaast kunnen ook de speelfilms Rookie van Lieven Van Baelen, Dreambaby van Jeroen Perceval en Ritueel van Hans Herbots rekenen op steun van het fonds. De investering van 1,3 miljoen euro genereert ruim 10,9 miljoen euro aan audiovisuele uitgaven in het Vlaamse Gewest, goed voor een economische hefboom van 8,41 per geïnvesteerde euro.

Binnen de tweede oproep van 2019 schommelen de toegekende steunbedragen tussen 70.000 euro en 360.000 euro per project. De lijst met ondersteunde producties oogt ook dit keer divers: speelfilms en tv-reeksen; fictie, documentaire, animatie en zelfs een musicalfilm.

Zes speelfilms krijgen in de tweede oproep van 2019 steun van het economisch fonds Screen Flanders: Annette, The Deep House, Ritueel, Rookie, Dreambaby en La Sirène.

Annette is het Engelstalig debuut van de Franse regisseur Leos Carax (Les Amants du Pont-Neuf, Holy Motors). Het is een musicalfilm over een glamourkoppel dat een kind krijgt: Annette, een mysterieus meisje met een onwezenlijk uiterlijk. De hoofdrollen worden gespeeld door grote namen Adam Driver en Marion Cotillard. De opnames gebeurden onder meer in het Concertgebouw in Brugge en in de Brusselse KVS, naast de Lites-studio in Vilvoorde. De Belgische coproducent is Production Services Belgium.

The Deep House is een speelfilm van Alexandre Bustillo en Julien Maury over een koppel urban exploration-fotografen die in de Franse Pyreneeën een spookhuis onder water willen verkennen en daarmee de duistere geest van de plaats tot leven wekken. Het Franse Radar Films is de hoofdproducent, met Umedia Production Services als Belgische partner. De onderwaterscènes voor de film zullen worden gedraaid in de waterstudio van Lites, dat ook het opnamemateriaal levert. Daarnaast zijn verschillende Vlaamse professionals als crewlid betrokken bij de productie.

Ritueel is de nieuwe speelfilm van Hans Herbots, bij ons bekend van speelfilms als Bo en De behandeling, maar de voorbije jaren vaak in de regiestoel te vinden van internationale fictiereeksen als Rellik (BBC) en Riviera (Sky). Ritueel, met Marie Vinck en Geert van Rampelberg in de hoofdrollen, is een psychologische thriller gebaseerd op een boek van de Britse schrijfster Mo Hayder. Eyeworks Film & TV Drama is de hoofdproducent. Ritueel zal worden gedraaid op locaties in en rond Antwerpen.

Foto’s: Valentijn Braeckman © CA/ST / Matteo Simoni © Janey Van Ierland / Veerle Baetens © Michiel Hendryckx

Rookie is het speelfilmdebuut van Lieven Van Baelen en wordt geproduceerd door Czar Film & TV, het productiehuis achter o.a. Coureur van Kenneth Mercken en Engel van Koen Mortier. De film volgt het verhaal van een jonge, ambitieuze en zelfverzekerde motorracer, gespeeld door Matteo Simoni. Zijn tegenspeelster is Veerle Baetens. In Vlaanderen werd o.a. in Lede gedraaid. Rookie is momenteel in postproductie en wordt in het voorjaar van 2020 verwacht.

Ben Segers en Jeroen Perceval

Nog een speelfilmdebuut dat steun krijgt van Screen Flanders is Dreambaby van Jeroen Perceval, een drama over een beroemde acteur en een veertienjarige drugdealer. Recent werd aangekondigd dat Ben Segers en Veerle Baetens de hoofdrollen zullen spelen. De opnames staan gepland voor het voorjaar van 2020 op verschillende locaties in Antwerpen. Savage Film produceert de film.

Ten slotte investeert Screen Flanders ook in de lange animatiefilm La Sirène van de Iraanse regisseur Sepideh Farsi over een tiener en zijn grootvader die tijdens een belegering in Iran in het jaar 1980 met een schip hun geliefden proberen te redden. Lunanime is de Vlaamse coproducent en het animatiewerk zal gebeuren in de Gentse Studio Lumière.

Naast zes speelfilms gaat er in de tweede oproep van 2019 ook steun van het economisch fonds Screen Flanders naar vier producties voor televisie, waarvan drie fictiereeksen en een documentairereeks.

De spannende fictiereeks The Cambridge Murders, over een politie-eenheid die een reeks moordzaken in en rond de eeuwenoude Britse universiteit onderzoekt, zal worden gedraaid op locaties in Antwerpen, Gent en Leuven. Indra Siera zit in de regiestoel en Caviar Antwerp is aan boord als Vlaamse coproducent. Ook bij de crewleden en leveranciers vallen de namen op van heel wat Vlaamse professionals.

The Window is een tiendelige fictiereeks over het leven in de kleedkamers en de bestuurszalen van een Britse professionele voetbalploeg op het hoogste niveau. De regie is in handen van Adrian Shergold, Claudia Garde en de Vlaming Pieter Van Hees (Waste Land, Generatie B., Versailles). Bij ons zal op locaties in Antwerpen, Brugge, Gent en Schelle gedraaid worden. Ook in de cast en crew is Vlaanderen sterk vertegenwoordigd, met o.a. Louis Talpe, Ella Leyers en Barbara Sarafian in bijrollen en componist Raf Keunen en DOP Richard van Oosterhout op de creditlijst. De Belgische coproducent is Velvet Films.

Transport is een spannende achtdelige fictiereeks over een microchip die wordt ontdekt in babyvoeding in Helsinki en een dierenarts van de grenswacht die al een jaar vermist wordt. De reeks wordt geschreven en geregisseerd door de Finse Auli Mantila en geproduceerd door het Finse Tekele Productions. Jonnydepony van Philippe De Schepper en Helen Perquy is als Vlaamse partner betrokken.

Ten slotte investeert Screen Flanders ook in een documentairereeks: De onfatsoenlijken, een regie van Luc Lemaire gebaseerd op het gelijknamige boek van journalist Jan Antonissen over de opkomst en bloei van het populisme in Europa. Wie zijn de ‘onfatsoenlijken’ die de EU op haar grondvesten doen daveren? Panenka, het productiehuis van Tom Lenaerts en Kato Maes (Over Water, Taboe) is de hoofdproducent. De reeks wordt gerealiseerd met een grotendeels Vlaamse crew.

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …