Home / Nieuws / Interviews / Sneak peak in LA: het gaat goed met de Oscarcampagne voor ‘Girl’

Sneak peak in LA: het gaat goed met de Oscarcampagne voor ‘Girl’

22 januari is het eindelijk zover: dan weten we of ‘Girl’  een Oscarnominatie krijgt voor niet-Engelstalige film. Maar die komt niet zomaar uit de lucht gevallen: momenteel rept Lukas Dhont zich in Hollywood van screening tot persvoorstelling, van interview naar belangrijk diner. Wij vingen een glimp op achter de schermen.

Een blik op de gezichten van Felix Van Groeningen en Lukas Dhont zegt genoeg: de Oscarcampagne is zonder meer slopend. Beide heren schuimen op dit eigenste moment massaal de netwerkfeestjes af, de ene voor ‘Beautiful Boy’, de ander voor de Belgische inzending ‘Girl’. Het doel:  de mond-op-mond-reclame rond de film aanzwengelen, vervolgens een buzz creëren bij pers en publiek, die tenslotte ook de Academy-leden moet beïnvloeden bij de finale keuze.

Daar staan ze gelukkig niet alleen voor: Van Groeningen kan rekenen op de grote strategen achter distributeur Amazon Studios, Dhont heeft dan weer Netflix en Flanders Image in zijn entourage. En dan zijn er nog de Belgen in Los Angeles: een voor een stelden ze hun huizen ter beschikking voor een screening, kwamen ze te hulp op feestjes en spraken ze hun eigen netwerk aan om de film te promoten.

(tekst gaat verder onder foto)

Nu kan je je natuurlijk afvragen of de prestigeprijs wel al die moeite waard is – natuurlijk zijn de Oscars beroemd, maar voor heel wat filmfans zijn ze ook achterhaald, te blank, te mannelijk, te politiek getint en vooral te Amerikaans. Moeten Europese filmmakers zich echt in bochten wringen om in dat plaatje te passen?

“De Oscars zijn een nostalgisch idee van de cinema waarmee ik opgroeide, dus om heel even deel uit te maken van die Hollywoodindustrie is fantastisch”, reageert een enthousiaste Lukas Dhont. Daarnaast zit hij nog andere meerwaarde in de nominatie. “Wanneer ik aan iemand vertel dat ‘Girl’ van dezelfde producer is dan ‘The Broken Circle Breakdown’, krijg ik meteen veel reactie. Zo’n nominatie helpt dus echt wel om je film op de kaart te zetten.”

Felix Van Groeningen, die het hele Oscarparcours inderdaad eerder al doorliep met ‘The Broken Circle Breakdown’, is inmiddels wat sceptischer geworden. “Natuurlijk is het belangrijk, maar voor mij zeker niet het enige wat telt. Ik ken veel goede regisseurs die nooit een nominatie kregen. Meestal is het gewoon de juiste film op het juiste moment, met een enorme politieke campagne erachter.”

België boven

Toch belet dat beide regisseurs niet om alles in de strijd te gooien voor die ene extra stem. Zo organiseerde het Vlaams Audiovisueel Fonds voor ‘Girl’ een heuse launch party in Los Angeles, inclusief ballerina’s in blauwe tutu, rode loper, goodiebags en de film op groot scherm. Daar kwamen meer dan 500 gasten op af, waaronder vooraanstaand Hollywoodvolk, bekende transgenders én Vlamingen als Astrid Bryan, Felix Van Groeningen, Dominique Deruddere en kunstenares Katrien Van Der Schueren (in wiens studio het feest doorging).

Kosten noch moeite werden dus bespaard, want ook voor het VAF zou de nominatie van ‘Girl’ een fantastische binnenkopper zijn. “We hadden nooit verwacht dat er zoveel volk zou afkomen”, reageert Christian De Schutter, manager van Flanders Image. “Als je de klok zou terugdraaien en Lukas een jaar geleden zou vragen waar hij op mikt, zou dat misschien 20 000 bezoekers in België zijn. Nu is dat compleet ontploft, het overstijgt onze wildste dromen. Het is natuurlijk de avond van ‘Girl’, maar dit is ook een beetje de avond van de Vlaamse film.”

Trump-effect

Intussen is het dus aftellen geblazen naar midden december, wanneer een shortlist wordt opgesteld in aanloop naar de nominaties op 22 januari. Daarvoor is de concurrentie niet gering: critici zijn het er unaniem over eens dat de niet-Engelstalige selectie dit jaar bijzonder sterk is.  Maar dat ‘Girl’ die eerste kaap zonder al te veel problemen zal halen, lijkt in Hollywoodkringen al steeds meer een evidentie. Zelfs Dhont zelf voelt zijn kansen met de dag aanzwellen. “Enerzijds kan ik het me nauwelijks inbeelden, anderzijds voel ik ook wel dat we elke keer dichterbij komen. Tot nu toe was het buitengewoon, maar bij die laatste vijf horen zou wel echt een climax zijn.”

Dat de film zo hoog scoort, heeft trouwens niet enkel met de knappe beeldtaal, vertolkingen of montage te maken. Ook het onderwerp zelf ligt in de Verenigde Staten momenteel bijzonder goed in de markt, merkt Dhont. “Veel Acadamy members zien volgens mij een personage dat ze nooit eerder zagen. Dankzij de specifieke situatie waar het land nu inzit onder Trump, die nogal een negatieve mening heeft over dat soort personages, krijgt de film een extra urgentie en gewicht.”

Hollywoodmachine

En voor wie zich afvroeg hoe het verder nog met Van Groeningen zit: daar zijn de kansen nog een pak moeilijker te voorspellen, gezien hij meedingt naar de Oscars voor de Engelstalige films. De concurrentie is er nog moordender, en zijn box office was eerder bescheiden (de film bracht in de VS een dikke 5 miljoen dollar op, sinds de release op 14 oktober).

Ook de recensies waren gemengd: The Guardian dichtte de film voorspelbaarheid toe, maar prees wel de authenticiteit. The Independent en Variety noemen de film respectievelijk “doortastend” en “meeslepend”, The New York Times vindt hem dan weer “oppervlakkig”. Anderzijds sleepte Van Groeningen wel al de Hollywood Film Award voor Breakthrough Director Award in de wacht, wat zijn kansen dan weer kan verhogen.

Van Groeningen laat het in elk geval niet aan zijn hart komen, te meer omdat hij maar weinig vat heeft op de promotie. Waar hij bij ‘The Broken Circle Breakdown’ zelf nog veel campagne moest voeren, zit er nu een grote machine met veel geld achter de film.”Het heeft iets surreëel om bij al die grote namen te horen, maar ik probeer er nu gewoon zoveel mogelijk van te genieten”, geeft hij nog mee op één van de vele feestjes. “Ik ben ook gewoon blij om nu terug meer tijd door te brengen met Steve Carell en Thimothée Chalamet. We zijn echt vrienden geworden.” Van Groeningen hoopt verder mee op een Oscar voor beste mannelijke bijrol voor Chalamet, die al bijna zeker is van zijn nominatie.

Zowel Dhont als Van Groeningen zitten nu nog ongeveer een dikke week in ‘The City of Stars’. Samen met hun kansen bouwen ook hun wallen zich genadeloos op, en hun cast zien ze dezer dagen vaker dan de eigen familie. Toch zijn ze het erover eens: het blijft puur genieten.

“Ik heb geen idee wat de volgende stap is, ik heb niets om het mee te vergelijken en ik kan niet voorspellen hoe ik me zal voelen als we er toch niet bij zijn. Ik probeer me dus te focussen op het nu, en dat op zich is al een fantastisch avontuur”, concludeert een tevreden Lukas Dhont. We willen niet weten hoe vaak hij datzelfde PR-praatje al heeft moeten uitvoeren, maar het komt er alsnog verdomd oprecht uit. Eentje om trots op te zijn dus, wat het resultaat ook mag worden.

Lees ook:
Beautiful Boy op weg naar de Oscars
Lukas Dhont en Dirk Impens maken zich op voor de Oscars
‘Girl’ wordt gecensureerd in aanloop van de Oscars
Felix Van Groeningen ontvangt Hollywood Film Award uit handen van Brad Pitt
Felix Van Groeningen over Timothée Chalamet
Lukas Dhont over ‘Girl’
Victor Polster en de andere acteurs over ‘Girl’
Achter de schermen van Flanders Image

 

 

 

 

 

 

Bekijk ook

Adil en Bilall over hoe Patser er bijna niet was gekomen!

Zaterdagavond was Patser op tv en de film is nu online te bekijken, een film …