Speeddate met… Charlotte Adigéry!

Charlotte Adigéry

Het gaat hard voor Charlotte Adigéry. Het begon in 2015 toen de gebroeders Dewaele, die de muziekscore voor de film Belgica van Felix van Groeningen in elkaar boksten, haar vroegen om het slotnummer ‘The Best Thing’ in te zingen. Belgica kwam uit in 2016 en het nummer werd een hit. Daarna vroegen de gebroeders Dewaele of ze samen met haar partner in crime Boris Pupul (Hong Kong Dong, The Germans) iets wilde uitbrengen op hun platenlabel DEEWEE. Zo onstond de eerste single van het duo ‘DEEWEE 0.21’. Twee jaar later bracht Charlotte Adigéry de EP ‘Zandoli’ uit, met onder meer het nummer ‘Paténipat’. Vervolgens tourde ze samen met Neneh Cherry door Australië. Aanstaande vrijdag, 15 november, rondt ze haar Europese tournee af met een concert in de Vooruit te Gent. En nu blijkt ook HBO en regisseur Paolo Sorrentino (La Grande Belleza) fan van haar te zijn. Recent werd de trailer van de serie The New Pope gelanceerd, met onder meer Jude Law en John Malkovich, op de tonen van ‘Paténipat’. Net voor Charlotte Adigéry op het vliegtuig richting Martinique stapte, konden we haar telefonisch enkele vragen stellen.

Je nummer ‘Paténipat’ werd opgepikt door regisseur Paolo Sorrentino voor de serie The New Pope, het vervolg op The Young Pope. Hoe kwam hij bij jou terecht?
Da’s niet zo’n spannend of sexy verhaal, gewoon via een publisher. Een agentschap dat zich bezighoudt om je muziek te linken aan films of reclamecampagnes. En zij hebben dat kunnen regelen.

Maar dan moet Paolo Sorrentino je muziek toch gehoord hebben en gedacht hebben: daar wil ik iets mee doen?
Ik neem aan van wel. Mijn manager weet daar waarschijnlijk meer over. Ik zou het hem eens moeten vragen.

Word je nummer enkel in de trailer gebruikt, of zal er meer van je muziek te horen zijn in de serie?
Waarschijnlijk blijft het alleen bij de trailer, want ze hebben geen bod gedaan om het ook in de serie te gebruiken.

Zouden we kunnen stellen dat je carrière is begonnen met het inzingen van ‘The Best Thing’ voor de film Belgica?
Inderdaad. Daar heb ik veel aan te danken. Daarna moet je het natuurlijk nog zelf waarmaken. Maar toen richtten de ogen van de mensen zich op mij en kreeg ik de kans om me verder te ontplooien.

Je bracht vervolgens een single en een EP uit, begon te touren met Neneh Cherry door Australië en nu op eigen houtje doorheen Europa. Hoe beleef je dat?
Het is best surreëel. Ik probeer alles op te schrijven in een soort dagboek. Nee, het is eigenlijk meer een weekboek. Daar schrijf ik de memorabele dingen in op. Meestal dringt het pas tot me door bij het herlezen ervan. Op het moment zelf vind ik het vaak moeilijk om te vatten. Het is een beetje alsof je droomt van een reis naar Madagascar bijvoorbeeld en plots sta je daar. Het is te mooi om waar te zijn. Mijn brein kan zoiets niet meteen bevatten. Toch probeer ik zo bewust mogelijk te leven. Voor ik het podium op ga, bedenk ik dat al die mensen een ticket hebben gekocht en speciaal voor mij zijn gekomen. Tijdens de show ben ik me daar heel erg van bewust maar daarna ebt het weer weg. Ik ben natuurlijk heel blij en dankbaar, dat voel ik wel.

Paolo Sorrentino en Felix van Groeningen waren allebei op hetzelfde moment genomineerd voor de oscar voor Beste Buitenlandse film, die Paolo Sorrentino met La Grande Belleza wist te verzilveren. Dat hij je nummer nu gebruikt in The New Pope, voelt dat aan alsof er een cirkel rond is?
Misschien wel, maar ik stel voor dat we een nieuwe cirkel beginnen waarin Felix van Groeningen de oscar wél wint!

Muziek maken voor films, is dat iets wat je vaker zou willen doen?
Ja, natuurlijk. Dat zou ik héél graag doen. Hoe je met klanken de sfeer kan bepalen, hoe muziek en beelden samengaan, is iets wat ik graag wil exploreren. Vaak besef ik pas na de film hoe de muziek mij een extra gevoel heeft gegeven. Het lijkt me wel een enorme verantwoordelijkheid, de gepaste klanken vinden die het beeld ondersteunen.

Wat mogen we in de nabije toekomsts van je verwachten?
We zijn een album aan het schrijven, aan het afwerken, durf ik nu al te zeggen. Een zestal nummers zijn klaar en we willen volgen jaar een debuutplaat releasen.

Daar kijken we alvast naar uit!

Check Also

Jasper Nijsmans benoemd tot Hoofd Promotie Vlaams Audiovisueel Fonds!

Het bestuur van het Vlaams Audiovisueel Fonds heeft de aanstelling goedgekeurd van de nieuwe leidinggevende …