Home / Nieuws / Speeddate met… Koen Mortier!

Speeddate met… Koen Mortier!

Regisseur Koen Mortier (Ex-Drummer, 22 Mei, Engel) schrijft momenteel een 12-delige documentairereeks over de tweede wereldoorlog, met als voorlopige titel Liberation Route. Netflix zal veertig procent van het project financieren. Sinds kort is de streamingdienst verplicht om twee procent van zijn inkomsten uit Vlaams abonnementsgeld in Vlaamse producties te investeren. Liberation Route is het eerste Vlaamse project dat van die maatregel de vruchten plukt. Daarnaast is de documentaire reeds verkocht aan Telenet en is er ook steun via Tax Shelter. Productiehuis Czar produceert met steun van Dutch FilmWorks. Koen Mortier hoopt in het najaar te kunnen starten met de opnames.

Wat wordt de invalshoek van deze nieuwe documentaire over de tweede wereldoorlog?
Het wordt een documentaire over de bevrijding van Europa, en vooral van Normandië, gaande van D-day tot de bevrijding van Berlijn. De bedoeling is om brieven te vinden van alle betrokken partijen – soldaten van beide zijden, maar ook burgers, verzetstrijders, collaborateurs, noem maar op – waarin die meestal vrij jonge mensen net gaan beschrijven wat er in hen omgaat tijdens de gebeurtenissen waar wij het op dat moment in de reeks over hebben. Of dat nu D-Day is, de voorbereiding van de invasie, de Slag van de Ardennen… De bedoeling is het bevrijdingsverhaal te vertellen vooral naar jongeren gericht, vanaf zestien tot een jaar of dertig. De generatie voor wie die oorlog een beetje een ver-van-hun-bed-show is. Net daarom wil ik met brieven werken en minder oud-strijders aan het woord laten.

Hoe ga je die brieven dan in beeld brengen?
In beeld brengen heeft weinig zin, denk ik. Soms zijn het maar stukken uit brieven. Dus ik ga ze laten voorlezen door jonge acteurs. Het gaat over briefwisseling in het algemeen. Dat is de rode draad doorheen de reeks. Zo zijn er ook brieven tussen Stalin, Churchill en Roosevelt.

Je bent nu nog in de schrijffase. Hoe ga je te werk?
De basis van iedere aflevering wordt geschreven door geschiedkundigen. Zij beschrijven eerder de technische militaire feiten. Daarna ga ik met een aantal researchers dieper graven in de meer menselijke feiten. Zo beginnen we bijvoorbeeld bij de voorbereidingen van de invasie en Operation Fortutide om de Duitsers te misleiden, om ze te laten denken dat de invasie in Pas-de-Calais zou plaatsvinden en niet in Normandië. In Groot-Brittannië moesten mensen in bepaalde dorpen hun huis verlaten, omdat die dorpen werden gebruikt om het leger streetfights te laten oefenen, en daarna hebben ze hun huizen nooit teruggekregen. Anderzijds gaan we op zoek naar hoe en waarom de Duitsers konden worden misleid en de impact daarvan. Veelal via brieven dus, om het persoonlijke verhaal te laten primeren. Het moet een anti-oorlogspamflet worden, dat de mensen centraal stelt.

Het is een Belgisch/Nederlandse coproductie met steun van Netflix. Wat wordt de voertaal?
We hebben besloten om alles in het Engels te brengen. Alle brieven – de Duitse, Franse en Nederlandstalige, noem maar op – zullen dus eerst vertaald worden.

Netflix moet in Vlaamse projecten investeren. Is dat een goede zaak?
Zonder Netflix zou dit project het daglicht niet hebben gezien. De budgetten voor documentaires bij ons zijn zo klein. In België moet Netflix twee procent herinvesteren, in Frankrijk vijf procent als ik juist ben, en daar willen ze het zelfs optrekken naar 25%. Het zou goed zijn indien er een Europese maatregel komt waardoor dit percentage in alle landen hetzelfde is.

 

Bekijk ook

Belgisch-Japanse filmmaakster geselecteerd voor FIDMarseille!

De experimentele film N.P van Lisa Spilliaert is geselecteerd voor de Internationale Competitie van FIDMarseille.  …