Home / Nieuws / Speeddate met… Wine Dierickx!

Speeddate met… Wine Dierickx!

Wine Dierickx is al lang geen onbekende meer. Ze schitterde reeds in Anyway The Wind Blows van Tom Barman en in Steve + Sky en Dagen Zonder Lief van Felix van Groeningen. Erik Van Looy castte haar in Loft, Patrice Toy in Nowhere Man en Hilde Van Mieghem in Smoorverliefd. Daarnaast speelde ze in tal van series mee, Professor T., De Dag, Connie & Clyde en Code 37, om er maar enkele te noemen. Binnenkort is ze ook te zien in The Best Of Dorien B., de debuutfilm van Anke Blondé waarmee het Filmfestival van Oostende dit jaar in september opent. Momenteel is ze net klaar met de verfilming van Kom Hier Dat Ik U Kus, de verfilming van het gelijknamige boek, in een regie van Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden.

Kan je iets vertellen over de rol die jij vertolkt?
Ik speel Marie, de stiefmoeder van Mona (Tanya Zabarylo) en Alexander (Tijmen Govaerts) en ik ben de nieuwe vrouw van Vincent (Tom Vermeir), hun papa. Mona is het hoofdpersonage van de film. Marie komt vol goede bedoelingen in dat gezin, de kinderen zijn nog klein. Ze wil heel graag hun mama zijn en eist ook dat ze ‘mama’ tegen haar zeggen. Ze verwacht er heel veel van maar is niet helemaal in het reine met zichzelf en eigenlijk doet ze meer kwaad dan ze beseft. Het is nooit haar bedoeling om de kinderen pijn te doen. Het is geen boze heks. Ik vind Marie een heel complex personage. Ze is niet slecht, maar ze gedraagt zich soms wel uitzinnig en ongecontroleerd.

Om die rol te spelen, hoe ga je dan te werk?
Er zijn bepaalde vrouwen in mijn leven waaraan ik moest denken, toen ik het boek las en later het scenario. Als ik die rol speel herken ik als vanzelf twee vrouwen die vaak mijn levenspad kruisen. (lacht) Maar ik ga niet zeggen wie. Het is best heftig soms. Ik ga ook door drie verschillende leeftijdsfases in deze film. Ik speel mijn eigen leeftijd en jonger, maar mijn oudere versie vind ik het moeilijkst, omdat ik dat nog niet heb meegemaakt. Het staat verder van mij af. Als ik een rol voorbereid, zeg ik nooit: ‘ik ga me spiegelen aan die of die persoon’. Maar als ik me het personage eenmaal heb eigen gemaakt, kom ik mensen tegen die ik ken. Heel bijzonder.

Marie heeft twee stiefkinderen maar krijgt later zelf ook een dochter. Hoe verhoudt ze zich tot haar stiefkinderen en haar eigen dochter?
Wat Marie betreft zijn het allemaal haar kinderen, dat zegt ze ook tegen iedereen. Maar ze kan het niet hebben dat er over de echte moeder van haar stiefkinderen wordt gesproken, omdat ze zich heel snel afgewezen voelt. Dus de stiefkinderen krijgen nooit de vrijheid om over hun moeder te praten, die hoewel ze gestorven is toch enorm aanwezig is in dat hersteld gezin. Vanwege Marie moet iedereen doen alsof die vrouw nooit heeft bestaan, wat heel erg is voor die kinderen natuurlijk.

Je bent nu zelf moeder. Maakt dat het makkelijker om te begrijpen wat er in Marie omgaat?
Ik heb het gevoel dat ik nu makkelijker met kinderen speel dan vroeger. Het voelt vertrouwder. Mijn moedergevoelens neem ik mee in mijn rol. Ik heb zelf nooit een stiefmoeder of stiefvader gehad of zo. Maar ik heb Marie ook nooit zo benaderd, net omdat ze de stiefkinderen als haar kinderen beschouwt. En toch heeft ze met haar eigen dochter, Anne-Sophie, een andere band dan met Mona. Dat komt natuurlijk omdat hun voorgeschiedenis anders is en de verhoudingen daardoor anders liggen. Ik denk dat Marie een traumatische jeugd heeft gehad en Mona’s gedrag herinnert haar daar voortdurend aan. Het maakt iets los bij Marie, de pijn van toen ze zelf een kind was. Eigenlijk wordt Marie door de confrontatie met Mona boos op zichzelf en Mona laat ze daar de prijs voor betalen. Afijn, dat is de onderliggende psychologie, denk ik. Mona heeft ze nooit als baby gekend en daardoor heeft ze met haar eigen dochter meer een echte moeder/dochter-relatie. Na de geboorte lag Marie volledig in puin, ze kon het allemaal moeilijk aan, en Mona nam de zorg van Anne-Sophie vaak op zich. Dat is een van de redenen waarom Marie Mona al snel als een volwassene ging behandelen, ze haar in vertrouwen nam, dingen tegen haar zei die je niet echt aan een kind vertelt, haar beschouwde als een deelgenoot. En dat heeft nefaste gevolgen gehad voor Mona. De jongen, Alexander, daarentegen, kon in de ogen van Marie niets verkeerd doen. Ze is een vrouw die gewoon anders met mannen omgaat. Alexander is ook jonger dan Mona. En daardoor raakt de situatie in het gezin almaar meer verwrongen.

Hoe is het samenspel met de andere acteurs?
Wat ik bijzonder fijn vind aan dit project, is dat er ruimte is voor improvisatie. Ik heb nooit eerder meegemaakt dat er zovéél ruimte is voor improvisatie. Er is wel een scenario geschreven en ik denk soms van hier gaan we ons wel aan de tekst houden. Maar nee, we beginnen altijd heel vrij en vanuit die vrijheid gaan we de scene opbouwen. Dat ken ik vanuit het theater, waar we vaak op die manier te werk gaan om een stuk te ontwikkelen. En dat vind ik super. Maar op een filmset is dit vrij ongewoon. We hebben op voorhand ook al wel gerepeteerd. Het is een totaal andere manier van werken. Niels, een van de twee regisseurs en tevens de cameraman, gaat heel organisch te werk, hij volgt ons. Het is minder gestyleerd of althans, het is bewust een andere stijl. Tegelijk weet je nooit waar de camera zal staan. Soms is dat jammer. Dan heb je aan het eind van de scene zoiets van: ‘Wow, ik zat er helemaal in’, en dan blijkt hij iemand anders te hebben gefilmd. Het klassieke shot/tegenshot bestaat hier niet. Maar ik vind het over het geheel genomen een heel toffe ervaring.

Waarom moeten de mensen naar de film Kom Hier Dat Ik U Kus gaan kijken?
Het is een intens, oprecht verhaal. We zoeken naar een soort echtheid in die emoties. Het is best ruw allemaal. Ik denk dat iedereen er wel iets in zal herkennen. De film is gebaseerd op een straf boek en het zal best emotioneel worden. Als je van familiegeschiedenissen houdt, zal je sowieso op je wenken worden bediend.

 

Bekijk ook

Flo & Kato zoeken cast!

Regisseurs Flo Van Deuren & Kato De Boeck zoeken hoofdrolspelers voor hun webserie ROOMIES. Sinds …