©Tina Babic

Steve de Roover en zijn ‘Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Zijn parcours is niet altijd makkelijk geweest. De droom om aan de filmschool te studeren, viel aan diggelen toen zijn vader op jonge leeftijd stierf en zulke dure grappen uitgesloten waren. Dus zat er niets anders op voor Steve de Roover dan een selfmade man te worden. Je vindt hem al jaren in de meest uiteenlopende hoedanigheden op tal van sets.  En intussen heeft hij samen met Kevin Hoed een eigen productiehuis.  En mag hij zichzelf ook regisseur noemen. Het begon met enkele kortfilms, en intussen maakte hij ook een lange documentaire over horror in ons land. Hij is immers een groot horrorfan.  Horror, en eigenlijk alles wat van de norm afwijkt is welkom bij het productiehuis, Skladanowsky, dat hij samen met Kevin Hoed runt.  Zo boden de heren onderdak aan ‘Hashtag’, een sociaal project waar Adil en Bilall zich aan verbonden om het taboe rond ‘catfishing’ aan te kaarten. En dat is het nog maar het begin.  De heren hebben nog tal van andere projecten en plannen. Wees er maar zeker van : de toekomst van De Roover ligt in filmland.  

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

Het begin van het jaar zal sowieso nog in het teken staan van de afwerking en lancering van ‘Muil’, een ambitieuze korte psychologische horrorfilm van Jasper Vrancken, die mijn waarde collega Kevin Hoed en ik geproduceerd hebben onder ons productiehuis Skladanowsky. Verder hebben we een aantal boeiende projecten in de pijplijn zitten, zoals de opvolger op mijn documentaire ‘Forgotten Scares’, die we volgend jaar hopen op te starten. 2018 wordt hoe dan ook een zeer boeiend filmjaar!

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

Uiteraard ‘Laissez Bronzer Les Cadavres’ van Bruno Forzani en Hélène Cattet. Maar verder nog ‘Mothers of Darkness’ de langverwachte sequel op de überklassieker ‘Daughters of Darkness’, opnieuw door Harry Kümel en geproduceerd door Minds Meet. Ik kijk ook enorm uit naar de nieuwe van Jonas Govaerts, en naar ‘Yummy’, ofte de langspeelfilm gebaseerd op de kortfilm ‘Patient Zero’, van Lars Damoiseaux.

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Jasper Vrancken, de talentvolle en gedreven schrijver en regisseur van ‘Muil’. Een man met een unieke visie, die vol provocerende en gedurfde verhalen zit, die ik graag meer op onze grote schermen zou zien.

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

Bruno Forzani en Hélène Cattet. Dit sympathieke Waalse regisseursduo werkte zich de voorbije jaren terecht in de kijker met ‘Amer’ en ‘L’étrange Couleur Des Larmes de Ton Corps’, en ik denk dat hun derde langspeler hen weer een stapje dichterbij the American dream brengt!

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop. Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Enorm veel. Pierre Drouot heeft de Vlaamse film hip én volwassen gemaakt, en ons internationaal op de kaart gezet. Een levendig en gezond filmlandschap waar tegenwoordig spannende politiefilms, komedies, drama én zelfs enkele horrorfilms zij-aan-zij gemaakt worden, ook al is dit maar voor een zogenaamd kleine markt, is een mooi testament van zijn inbreng.

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Probeer nog meer diversiteit te brengen in ons filmlandschap, en mogelijkheden tot subsidies voor producties met lagere budgetten. Ook niet onbelangrijk is extra ondersteuning voor onze kleinere filmfestivals die het vaak moeilijker hebben om te overleven.

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

Koen De Bouw graag! Wat mij betreft één van onze beste acteurs, en ook een ongelofelijk lieve mens.

 

Zie ook :

Anderen die vooruitkijken 

Check Also

‘Skunk’ scoort!

Wat een vliegende start voor SKUNK in zijn openingsweek! De film heeft meer dan 10.460 toeschouwers …