Home / Nieuws / Interviews / Schoenaerts maakte de Scorsese in Stockman wakker

Schoenaerts maakte de Scorsese in Stockman wakker

Alex Stockman heeft vorig jaar met Schoenaerts gewerkt in zijn ‘Pulsar’, een film die de acteur grotendeels alleen moest dragen.  Het gaat over een jongeman die zijn vriendin voor haar werk ziet vertrekken naar Amerika.  Ze plannen om via de computer met elkaar contact te houden, maar dan valt plots de verbinding uit en gaan bij de man de stoppen doorslaan.   De premisse alleen al zou een minder doorgewinterde acteur al laten panikeren.  Maar Matthias bleef zijn ijzige zelf. Stockman was onder de indruk.  Ook hij is ervan overtuigd dat Matthias Schoenaerts klaar is voor Hollywood.

 

Alex : “Hollywood heeft hem al langer dan vandaag in de gaten. Als je als buitenlander geroepen wordt, dan betekent het dat je talent hebt.  Je kunt er ook niet naast kijken.  Bij het draaien van ‘Pulsar’ was het gewoon een genot om Matthias te regisseren, omdat het zo’n intelligent acteur is.  Van take tot take bouwt hij voort op je opmerkingen en op zijn eigen intuïtie.  Sowieso staat het er bij de 2de of 3de take, en vaak bij de 1ste al meteen op.  Hij memoriseert enorm goed zijn eigen spel.  Hij heeft een mix van precisie en passie die heel straf is, vind ik.  Er was één moment in ‘Pulsar’ waar ik een Engelstalige scène draaide met hem, naar het eind van de film toe, wanneer hij afrekent met een buur die hij ervan verdenkt ‘hacker’ te zijn.  Dat was één van de eerste gevechtsscènes die ik regisseerde. En ze moest dan ook nog in het Engels zijn.  Het is altijd een beetje hachelijk als je een Vlaams acteur Engels laat spreken.   Maar dat was gewoon een schitterend moment.  Ik zag opeens Robert De Niro in hem varen, met een snuifje Joe Pesci, denk ik.  Ik voelde me eventjes Scorsese (lacht).  Matthias heeft zo’n liefde voor het acteren en voor het filmmedium, en heeft zo’n gave dat hij alles wat hij ziet kan assimileren en reproduceren.  En hij daarnaast zo’n sterk innerlijk vuur dat hij met alle impulsen die hij oppikt iets heel persoonlijks doet.  Hij overstijgt moeiteloos de imitaties.  Erik Van Looy heeft het ook verteld dat hij vaak verbaasd was op de set over de bijna niet van het origineel te onderscheiden imitaties.  Ik was zodanig onder de indruk dat ik op dat moment heel veel zin kreeg om ook eens een Amerikaanse film te maken. Ik was in ieder geval niet verbaasd over het nieuws dat Matthias zijn eigen fijne rol in ‘Loft’ mag hernemen.  Het begin van een carrière als ‘wereldacteur’.  Want Matthias is ook heel goed in het Frans.  Hij heeft een Franstalige grootmoeder en hij heeft altijd een enorme liefde voor de Franse cinema gehad.  Ik las in Humo dat hij onlangs ook een aanbod gekregen voor een grote Franse film.  Dus… Voor we aan de opnamen van ‘Pulsar’ begonnen, hebben we zelfs even overwogen om ook in het Frans te draaien.  Het was Matthias die met dat idee kwam aanzetten, omdat hij ook wel voelde dat ik een meer dan gewone sympathie voor de Franse film koesterde, maar vooral omdat hij zich in dat avontuur wou storten.  Hij is enorm gretig om buiten zijn eigen grenzen te treden.  Hij heeft onlangs nog in twee Nederlandse films, ‘De President’ en ‘De Bende van Oss’.

Dreigt Vlaanderen hem niet kwijt te geraken?

Alex Stockman : “Ja, Amerika heeft natuurlijk een geweldige aantrekkingskracht.  En Matthias houdt enorm van de zon.  Nog een reden om in L.A. te blijven.  Maar er zijn nog andere kapers op de kust.  We kunnen hem als acteur ook verliezen aan zijn andere passies.  Hij wil ook schilderen, hij wil zelf regisseren…  Misschien krijgt de Vlaamse cinema er binnen onafzienbare tijd een briljant regisseur bij.   Van één ding ben ik zeker : hij zal zich nooit het hoofd op hol laten brengen.  Dat heeft hij in het verleden al bewezen. Hij is zeer bedachtzaam, ook in het kiezen van zijn rollen.  Hij zal daar verschijnen waar je hem niet verwacht.  Ik zie hem zeker niet in een patroon vervallen waar hij alleen maar om in Hollywood aan de bak te komen in een bepaald type rol gaat verzeilen.  Neen, dat gevaar zit er niet in.   Hij zal heel selectief blijven en Europese films blijven draaien, ook Vlaamse, denk ik.   Anderzijds weet je nooit hoe de dingen lopen.  Dat is ook Matthias zijn motto.  In ieder geval, we mogen fier zijn dat we hier zo’n acteur groot hebben mogen zien worden. Ik ben ook fier dat hij ook heel mooi werk geleverd heeft in mijn film.  In veel scènes zat hij alleen.  Niets moeilijker voor een acteur om zonder tegenspeler voor een camera te staan. Dan moet je alles uit jezelf halen, zonder dat je energie uit het tegenspel kunt putten. Dat heeft hij schitterend gedaan. Ik vind hem ongelooflijk veelzijdig.  Je moet alleen nog maar ‘Rundskop’ en ‘Pulsar’ naast elkaar zetten en je krijgt al twee uitersten van het palet dat hij bestrijkt.”

‘Pulsar’ loopt nog in bepaalde zalen en is in het buitenland op veel festivals te zien geweest, waaronder Locarno, Vancouver, Palm Springs, Los Angeles en Rotterdam. En in Hamburg won de film de prijs van de kritiek. Kan jouw film nog baat hebben bij de buitenlandse interesse voor Matthias?

Alex Stockman : “Ik zie de carrière van een film sowieso altijd op lange termijn.  Ik probeer blijvertjes te maken die kunnen herontdekt worden.  Dus ja, zeker, als Matthias schittert in het buitenland is dat ook goed nieuws voor ‘Pulsar’.  Om die reden was ik ook heel blij toen ik het nieuws vernam dat hij in Amerika aan de slag kon.  Momenteel duikt de film nog hier en daar op in culturele centra overal te lande, en op 23 juni is er ook nog een openluchtvertoning van de film op het Festival van Brussel.  Vind ik ook wel een mooi evenement. Eind augustus komt hij uit in Nederland. En de dvd-release is voorzien voor begin september.”

 

Lees ook nog :

 

–       Michael Roskam over de buitenlandse kansen van Matthias Schoenaerts

–       Hilde Van Mieghem over Matthias en het buitenland

 

Bekijk ook

Hannes De Maeyer maakte de beste Belgische soundtrack!

Zaterdagavond werden de World Soundtrack Awards uitgereikt in een online ceremonie, gehost door Film Fest …