Talina Casier en haar Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Op een set lopen tal van mensen rond. En als je geen deel uitmaakt van de productie en gewoon rondkijkt, dan zijn er bepaalde functies waar je meteen een titel kunt opplakken, bij andere moet je twee keer kijken.  Wie bezig is met production design en art direction, is iemand die ontwerpt, die de set kleurt.  Meestal zit daar ook een ploeg achter, maar in die ploeg en erboven staan er mensen met een visie.  Talina Casier is nog jong, maar het is een naam die je vaak hoort vallen. Een jongedame die weet waarmee ze bezig is.  Of het nu als assistent van meer ervaren mensen is, of als leader of the gang, een set waar zij gepasseerd is, hoeft geen opschrift ‘Casier was here’. En Casier beantwoordde ook onze vraagjes. Waarvoor dank. 

 

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

In 2017 heb ik de kans gekregen om als Production Designer aan een aantal interessante projecten te kunnen werken die in 2018 uitkomen, zoals de kortfilms ‘Stage IV’ (Tony Schollaert) en ‘Wildernis‘ (Benjamin Sprengers), beiden in samenwerking met Stefan Jakiela, in productie van Minds Meet. Ik heb het jaar afgesloten met een masterclass Art Department in Litouwen waar ik inspiratie kon opdoen van Production Designers van oa. ‘Dunkirk’, ‘Interstellar’, ‘Star Wars’, ‘Flash Gordon’. Hopelijk in 2018 meer van dat.

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

Ik stond als rekwisiteur op de set van ‘Niet Schieten’ (Stijn Coninx), een aangrijpend waargebeurd verhaal dat ik graag op het grote scherm wil zien. Ook ‘Girl’ (Lukas Dhont) wordt volgens mij een hele interessante en mooie film.

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Na het zien van ‘Downside Up’ ben ik benieuwd naar wat Peter Ghesquiere nog allemaal uit zijn mouw gaat schudden. Ook Anthony Schatteman is volgens mij klaar voor zijn eerste langspeelfilm en Raf Reyntjens voor zijn tweede. Ik heb ook heel graag samengewerkt met DOP’s Brecht Goyvaerts en Grimm Vandekerckhove en hoop dat in de toekomst nog te kunnen doen.

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

Nu Stijn Verhoeven ‘Black’ en ‘Patser’ heeft gedaan als Production Designer denk ik dat hij de kans gaat krijgen om internationaal door te breken.

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop.  Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Ik vind het goed dat er de laatse jaren zoveel Vlaamse Films zijn gemaakt. Er is daardoor veel werk voor crew en dat heeft ook jonge mensen de kans gegeven om in hun job te groeien…

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

… en daarom hoop ik dat de nieuwe directeur-intendant dit ook belangrijk vindt, veel goede en diverse films wil blijven maken en ook jonge mensen kansen blijft geven.

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

Sam Louwyck

 

Zie ook :

Anderen die vooruitkijken

 

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …