Home / Nieuws / Binnenkort / ‘The Best of Dorien B.’ gaat in wereldpremière op het filmfestival van Rotterdam

‘The Best of Dorien B.’ gaat in wereldpremière op het filmfestival van Rotterdam

Groot nieuws rond ‘The Best of Dorien B.’: de film krijgt haar wereldpremière op het gerespecteerde filmfestival van Rotterdam. Een mooie boost voor regisseuse Anke Blondé, die haar eigen levensvragen in het komische drama verwerkte.

‘Is dit het dan?’ Het is een vraag die iedereen wel kent. Wilde ambities geraken ondergesneeuwd, relaties verliezen hun glans, zware wereldissues stemmen tot moedeloosheid. Ook regisseuse Anke Blondé kon er een tiental jaar geleden van meespreken. Net op het moment dat de wereld geteisterd werd door een economische crisis en een groeiend bewustzijn van de acute milieuproblematiek, zat Blondé thuis met twee baby’s, een bouwwerf en scheidende ouders. Het deed haar waarden op hun grondvesten daveren: ben ik wel blij met mijn keuzes? Hoe ga ik om met mijn ambities die nog niet zijn uitgekomen? Wat zijn mijn prioriteiten? De ene vraagt in die situatie zelf de scheidingspapieren of een enkeltje naar de andere kant van de wereld aan, maar Anke Blondé had zo haar eigen coping system: ze schreef er een humoristisch filmscript over.

Dat script is inmiddels uitgegroeid tot ‘The Best of Dorien B.’, Blondé’s speelfilmdebuut na kortfilms als ‘Dura Lex’, ‘Meneer Frits’ en ‘Buiten Adem!’. De release is pas voor het najaar gepland, maar wie daarop niet wil wachten kan dus nu al naar Rotterdam, waar de film in de prestigieuze Big Screen Competition meedingt. Op het festival waar ook sterren als Jean-Luc Godard en Claire Denis in eigen persoon hun passage maken, gaat ‘The Best of Dorien B.’ bovendien in wereldpremière. “Ik ben enorm trots daarop, die selectie doet echt deugd”, vertelt Blondé. “Niet alleen omdat het festival van Rotterdam sowieso voor kwaliteitsfilms garant staat, maar vooral omdat het een van de grootste publieksfestivals is van Europa. Een publiek vinden vind ik enorm belangrijk, daar ben ik best wel mee bezig. Je maakt tenslotte films om iets te delen.”

 

Zoals dat voor de meeste debuterende filmmakers geldt, was het immers een proces van lange adem. Zeven jaar lang liep de regisseuse met het idee rond, waarvan ze uiteindelijk vier jaar aan de film werkte. Onder andere bij de casting ging Blondé uiterst summier te werk. “De hoofdrolspeelster, Kim Snauwaert,  kende ik gewoon als mama aan de schoolpoort, maar vond dat ze goed pakte op beeld. Tijdens de casting bleek ze ook nog eens over een enorme naturel te beschikken én de nodige dosis noodzakelijke humor”, vertelt Blondé, die ook al als casting director werkte voor ‘Beau Séjour’, ‘De Premier’ en ‘CLEO’.

Op het scherm wordt Snauwaert vergezeld door een lichtjes gestoorde, zeer vermakelijke Katelijne Verbeke als haar egocentrische moeder, en Dirk van Dijck in de rol van Dorien’s onbeholpen vader. Maar er is nog een opvallende nieuwkomer: Jelle De Beule, de grapjas die net zijn ontslag indiende bij De Ideale Wereld, speelt de nogal arrogante, afwezige echtgenoot van het hoofdpersonage. Hoewel zijn filmervaring zich beperkt tot enkele kortfilms, zat hij meteen in Blondé’s achterhoofd bij het uitwerken van de film. “Dat was eerder intuïtief, maar uiteindelijk blijkt Jelle iemand helemaal anders te zijn dan in mijn perceptie. Op televisie komt hij erg mondig over, maar dat is natuurlijk ook maar een rol. Het is een lieve gast die ook in zijn personage charmant blijft. Verder had hij een goed gevoel voor timing en dosering, mede dankzij zijn ervaring als humorist. Ik ben ervan overtuigd dat wie goed humor kan brengen, eigenlijk alles aankan.”

Kim Snauwaert in ‘The Best of Dorien B.’ foto: Bart Baevegems

 

En effectief: De Beule speelt zijn rol geloofwaardig, maar vooral Snauwaert blijkt een echte revelatie. Met haar ogen speelt ze op dezelfde fijngevoelige manier als een rasacteur zou doen, terwijl haar spontane tongval het gevoel geeft dat het je buurvrouw kon zijn. Een best hilarische buurvrouw, dat wel: zonder dat de grappen er te dik op liggen, bespeelt Blondé het hele salvo tussen gniffelen en bulderlachen. “Humor is mijn manier om dingen te verwerken. Vanaf het begin van het schrijfproces vond ik dat drama en humor in balans moesten zijn. Dat maakt het herkenbaar: er zit veel absurditeit in het dagdagelijkse leven. Ik denk dat heel wat vrouwen op die manier met tegenslag omgaan.”

Die tegenslagen hoeven trouwens ook geen grote drama’s of diepe zielskrochten te zijn: dit zijn de zorgen van een blanke, westerse vrouw, in een doordeweekse huis-tuin- en keukensetting. Maar dat maakt ze allerminst minder relevant, vindt Blondé: “Ik heb daar zelf ook over nagedacht, en natuurlijk klopt het dat mensen in echte noodsituaties helemaal niets hebben aan deze film. Maar: iedereen heeft recht op zijn eigen verdrietjes, ook als je in een geprivilegieerde situatie zit. Tegenslag is soms ook relatief. Ik wilde vooral iets maken waarin veel mensen zich kunnen herkennen.”

Katelijne Verbeke op de set van ‘The Best of Dorien B.’  Foto: Bart Baevegems

 

Sceptici zouden de film daarmee op voorhand al kunnen wegschuiven als een lichtvoetige vrouwenfilm. Toch kunnen ook mannen er heel wat aan hebben, onderstreept Blondé. “Het gaat vooral over hoe misverstanden kunnen ontstaan, hoe familierelaties kunnen breken of aansterken. Dat psychologische element vind ik intrigerend – ik lees ook heel graag psychologieboeken. Bovendien kan het ook wel een verademing zijn voor vrouwelijke kijkers om een vrouwelijk hoofdpersonage in een Belgische film te zien. Je had al wel de films van Dorothée Van Den Berghe of ‘Rosie’ van Patrice Toye, maar dat zijn jongere meisjes. Ik ga vanaf nu zeker niet enkel vrouwenfilms maken, maar dit is een persoonlijk idee waar ik al lang mee rondloop. Al van voor die hele vrouwenbeweging, trouwens (lacht).”

The Best of Dorien B. wordt vertoond tijdens het internationaal filmfestival van Rotterdam. In de Belgische zalen wordt de film in september verwacht.

 

 

Bekijk ook

De Vlaamse fictiereeksen ‘De Twaalf’ en ‘Studio Tarara’ op tweede editie Canneseries

De Vlaamse fictiereeksen ‘De Twaalf’ en ‘Studio Tarara’ zijn geselecteerd voor competitie tijdens de tweede …