Toon Aerts is een fantastische fantast

‘Perfect Drug’ is een perfecte trip : laat je hallucineren, zonder dat je er iets aan overhoudt.

‘Perfect Drug’, de naam kon niet toepasselijker zijn voor de nieuwe kortfilm van Toon Aerts.  Zijn film is een lange trip.  Best nuchter te bekijken, want we staan niet in voor eventuele gevolgen.  Hoewel, misschien is deze film wel de perfecte oplossing voor iedereen de geest verruimd wil zien, zonder er eventuele lichamelijke schade aan over te houden.In ieder geval is het een kortfilm zoals we er hier in eigen land nog nooit één gezien hebben.

Maar minder hadden we van Toon Aerts niet verwacht. Eigenlijk had hij slechts één film nodig om ons van zijn kunnen te overtuigen : ‘Dialing the Devil’, inmiddels al elf jaar oud.  Sindsdien maakte Aerts geen echte kortfilms meer.  Vreemd, want die eerste was meteen een internationale prijswinnaar.


Om den brode is Toon actief in de reclamewereld. Een mens leeft nu eenmaal niet van de passie alleen. Hij is sowieso altijd met beelden bezig.  Maar zijn obsessie met de muziek zorgde ervoor dat hij vooral videoclips ging regisseren. Voor groepen als Millionnaire, Fence en El Guapo Stuntteam. ‘Back from the Grave’, de clip die hij regisseerde voor die laatste band, won in 2009 nog de prijs voor de beste clip op Leuven Kort.En hij hield zich ook met verbluffende kunstprojecten bezig.  Maakte daar installaties, die in minder kunstmatige kringen gewoon ook kortfilm zouden genoemd zijn.  Nochtans is wat hij doet ver van arty farty.

‘Perfect Drug’ situeert zich ergens tussen horror, science-fiction, komedie en psychedelische film. Een waanzinnig ambitieus project ook. In Vlaanderen hebben we alleszins nog maar weinig kortfilms gezien waar zoveel CGI, zoveel speciale effecten, decors en make-up aan te pas komen.  Gedraaid met de gerenommeerde D.O.P. Nicolas Karakatsanis.  Naar verluidt de allerlaatste kortfilm die de cameraman van onder meer Michaël RoskamErik Van Looy en Pieter Van Hees gedraaid heeft.  Met uitsluitend buitenlandse acteurs, voornamelijk Japanners en Albanezen.



Een heel boeiend project. Zoveel is duidelijk.  Dat de film meteen op de opening van het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven getoond wordt is dan ook geen toeval. Want dat festival is al even ambitieus.  Er zijn festivals die al langer hengelen naar de Oscar-status.  Maar in Leuven hebben ze het wel gefikst.  Daar ziet de winnaar zich voortaan verzekerd van een plekje op de longlist van de Academy Awards.  We hebben hier met grote spelers te maken. En daar zit Toon Aerts helemaal op zijn plaats. Wij hadden een gesprek met de man en het verwonderde ons niet dat de man het goed kan zeggen.  Wie het zo goed kan denken, zit natuurlijk vol mooie woorden.

U kent het principe.  U klikt op het item en u komt terecht bij het filmpje.  Dat moet u alleen nog opstarten en dan kunt u zien en horen wat Toon Aerts te zeggen heeft over :

waarom hij zolang gewacht heeft om een nieuwe kortfilm te draaien en of dit nu een comeback is.

het genre van de film

hoe hij de buitenlandse acteurs vond voor zijn film.

het wellicht hoge prijskaartje van ‘Perfect Drug’

wie de legendarische muzikanten zijn achter de groep Praxis van wie alle muziek is in ‘Perfect Drug’.

de waanzinnige energie van zijn films.

zijn cameraman Nicolas Karakatsanis.

de intentie van deze film : een visitekaartje dat hogerop moet leiden?

 

Zie ook :

de website van Toon Aerts

de website van het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven

alle info over de film :

 

Synopsis

PERFECT DRUG a short film by TOON AERTS

Misha, Yumiko and Chinatsu are sitting in a parked car in front of a strange motel. In the backseat they have a huge amount of test tubes filled with different substances. It’s clear that their attempted burglary didn’t go as planned…While Yumiko tries to calm down their Albanian boss Hassan on the phone, Misha can’t resist it any longer. He opens up a test tube and drinks it to the drop, causing some extraordinary effects.

Credits

Director & Screenplay: Toon Aerts Producers: Eurydice Gysel & Koen Mortier Production managers: Nele Carlier & Lies Staes DOP: Nicolas Karakatsanis Editor: Martin Leroy Sound: Francois Goemaere Post Producer: Birgit D’Hont Post Production Facility: Nozon Cast: Misha Downey, Yumiko Funaya, Minami Takahashi, Philippe Genion, Begir Memeti, Masayuki Oshiro

Technical Data

Running Time: 14 minutes Release Format: DCP Sound: Dolby Aspect Ratio: 1:1.85 Colour: Colour

Original Language: Japanese & Albanian Country of production: Belgium Year of production: 2012

Production company – Contact

Epidemic, a division of CCCP Koolmijnenkaai 34 1080 Brussels +32 2 413 17 80 info@epidemic.be www.epidemic.be

Supported by the Flanders Audiovisual Fund, Flanders Image and Belgian Tax Shelter for Film Financing.

Bekijk ook

2022: A New Dawn voor film van bij ons!

2022 was een prachtjaar voor de Belgische cinema. In Cannes waren we rijkelijk aanwezig en …