Waar is dat Belgisch feestje? In Montreal.

Maar liefst 383 films worden er vertoond tijdens het Montreal World Film Festival dat loopt van 18 tot 28 augustus, waaronder 230 langspeelfilms en 153 kortfilms.  In totaal worden er films uit 70 verschillende landen getoond. Maar weinig landen zijn zo aanwezig als België.  Ze kennen ons daar onderhand wel in Montreal.  Michael Roskam won dit weekend nog de prijs van het verse vlees voor zijn Rundskop. (lees hier)

 

 

Eerst en vooral is er de competitie, waar 20 langspeelfilms en 11 kortfilms aan deelnemen.  Een competitie die eerder werd gewonnen door Nic Balthazar met ‘Ben X’ en Hans Van Nuffel met ‘Adem’.

 

Dit jaar is Geoffrey Enthoven geselecteerd met zijn film ‘Hasta La Vista’, die in het buitenland ‘Come as You Are’ zal heten.  (Hier legt Enthoven zelf uit wat de reden van die naamsverandering is).  Hij moet het in die competitie onder meer opnemen tegen Eran Riklis, de Israëlische regisseur die in 2004 het MWFF won met ‘The Syrian Bride’ en nu terug is met ‘The Play-Off’, een film over een Israëlische basketbalcoach, zelf een overlevende van de Holocaust, die wordt uitgenodigd om bondscoach te worden van de nationale basketbalploeg van Duitsland.

 

Bekijk hier :

 

Geoffrey Enthoven en Mariano Vanhoof over ‘Hasta La Vista’

 

In een andere competitie strijden 21 films om de prijs voor de beste debuutfilm.  Daar treffen we onder meer de Vlaamse film ‘Noordzee, Texas’ aan van Bavo Defurne.  De Oostendenaar moet het onder meer opnemen tegen twee Waalse films : ‘Elle Ne Pleure Pas, Elle Chante’ van Philippe De Pierpont en ‘De Leur Vivant’ van de Waalse Géraldine Doignant, een film die met bijzonder weinig geld en des te meer verbeelding is gemaakt.

 

‘De Leur Vivant’ gaat over een man die al veertig jaar een hotel runt met zijn vrouw. Maar als zij plots overlijdt, vinden zijn drie kinderen dat hij er maar moet mee ophouden.  Alsof hij niet alleen zijn vrouw, maar ook zijn verstand verloren is.  ‘Living Afterwards’ heet de film in het Engels.  Omdat je ook nog moet leven,  wanneer de ander er niet meer is.

 

‘Elle Ne Pleure Pas, Elle Chante’ is een film van een man die wat oud is om nog een debutant te zijn.  Philippe De Pierpont is 56, maar hij heeft een leven als documentairemaker achter de rug, was ooit assistent van de gebroeders Dardenne en werkt ook met Alain Marcoen, de vaste cameraman van de bekende broers.

 

Zijn film gaat over een jongedame van een jaar of dertig die te horen krijgt dat haar vader in coma ligt, nadat hij door een wagen is aangereden.  Ze lijkt er niet rouwig om, integendeel.  Het is haar kans om hem eens goed te zeggen wat ze van hem denkt. Blijkt dat ze misbruikt is door de man en ze hoopt voorgoed met hem te kunnen afrekenen terwijl hij daar ligt.  De moeder van het meisje wordt gespeeld door de Vlaamse Marijke Pinoy.  Het meisje wordt gespeeld door Erika Sainte.

 

Een andere film die voor de competitie is geselecteerd heet ‘The Passage’ en is van de Amerikaan Roberto Minervini.  Deze film is volgens de informatie van het festival een co-productie tussen Amerika, Italië en België.  Al moeten wij nog uitzoeken waar die Belgische inbreng zit.

 

 

WORLD GREATS – HORS CONCOURS

 

In een andere sectie, buiten competitie, zitten er alleen films van regisseurs die zich al bewezen hebben, maar die om de ene of andere reden niet aan de competitie deelnemen.  Dat hun grootmoeder niet van wedstrijden houdt, is geen geldige reden.  In die lijst zien we dat het Franse melodrama ‘His Mother’s Eyes’ of ‘Les Yeux de Sa Mère’ van Thierry Klifa, waarin namen als Catherine Deneuve, Geraldine Pailhas en de Spaanse Marisa Paredes aantreden, door de inbreng van de RTBF ook als een Frans-Belgische co-productie vermeld staat.

 

FOCUS ON WORLD CINEMA

 

De sectie van het festival die zich op de wereldcinema concentreert, toont 73 langspeelfilms en 70 langspeelfilms.  En daar zit onder meer een film van Miel Van Hoogenbemt bij, ‘Fils Unique’, de derde langspeelfilm van de Limburgse Brusselaar die eerder ‘Miss Montigny’ en ‘Man Zoekt Vrouw’ maakte.  Zijn derde is opnieuw een Franstalige film. Voordien draaide hij ook verschillende afleveringen van ‘Aspe’.  Miel Van Hoogenbemt geeft al jaren les aan de filmschool Sint Lukas in Brussel.

 

Een andere Franstalige film met Vlaamse inbreng die in deze sectie te bekijken valt, is de film van Martin Provost, ‘Où Va La Nuit’ ofte ‘The Long Falling’, waarin onder meer Jan Hammenecker en Valentijn Dhaenens aan het werk te zien zijn.

 

Bekijk hier :

–       Jan Hammenecker

–       Valentijn Dhaenens

 

In deze sectie ook maar liefst zes kortfilms van eigen bodem, 4 Vlaamse en 2 Waalse.  Dit zijn de Vlaamse

 

‘Badpakje 46’ van  Wannes Destoop, winnaar van de prijs van de jury op het Festival van Cannes.

‘Dancing With Travolta’ van Lenny Van Wesemael :

‘Lunchbox Story’ van Pieter Dirkx, bij ons beter bekend als ‘Bento Monogatari’, eerder ook al geselecteerd voor het Festival van Cannes.

‘The Extraordinary Life of Rocky’ Kevin Meul

 

En dit zijn de Waalse :

‘Fancy-fair’ van Christophe Hermans

‘Final Demand’ van Mireille Verboomen

 

Lees hier het interview met Wannes Destoop

 

 

DOCUMENTARIES OF THE WORLD

 

En nog zijn we niet uitgepraat. In de sectie ‘Documentaries of the World’ vinden we nog twee Belgische films terug.

 

‘Epilogue’ van Manno Lanssens, is de eerste.  Daarin wordt het verhaal van een terminaal zieke moeder verteld, die de tijd neemt om afscheid te nemen van haar drie kinderen.

Maar ook bij ‘Karla’s Arrival’ van de Nederlander Koen Suidgeest, staat België naast Spanje en Amerika als co-producent vermeld. Deel van het centen komen van bij ons, en meer bepaald van Cobra Films.

 

Bij de korte documentaires is ‘Sous La Peau’ of ‘Underneath the Skin’ van Mathias Verleyen de film die onze kleuren verdedigt.  Dat is een documentaire waarin twee werknemers in een lijkenhuis gevolgd worden.

 

Check Also

Film Fest Gent brengt muzikaal eerbetoon aan componist James Horner!

Op 17 oktober 2024 brengt Film Fest Gent een eerbetoon aan de legendarische Amerikaanse componist …