De weg van alle vlees en Houses with Small Windows winnen in Tel Aviv

TEL AVIV/BRUSSEL, 10 juni 2014. De korte film ‘De weg van alle vlees’ van Deben Van Dam is op het Tel Aviv International Student Film Festival (31 mei – 7 juni) bekroond geworden met de prijs voor beste film. Ook ‘Houses With Small Windows’ van Bülent Öztürk viel in de prijzen en won er de hoofdprijs binnen de competitie voor Mediterrane en Arabische films.

‘De weg van alle vlees’ maakte deel uit van de internationale competitie in Tel Aviv. De korte film nam het daarbij op tegen 65 andere films van beloftevolle jonge regisseurs uit 30 landen van vijf verschillende continenten. Een achtkoppige jury, waaronder onder meer de Nederlandse sales agent Sydney Neter, ‘In Treatment’-producer Hagai Levi en producer en productieconsultant Rick Senat (‘The Casual Vacancy’), bekroonde de film met de eerste prijs.

 

Deben Van Dam was met ‘De weg van alle vlees’ bovendien ook geselecteerd voor het Filmbus-project van het festival, waarbij verschillende studenten van internationale filmscholen een week lang in Israël rondtrokken om er hun films te vertonen. Onderweg vonden screenings en Q&A’s plaats en werden workshops gegeven aan lokale jongeren, een initiatief waar in het verleden onder meer ook Wouter Bouvijn (’Crossroads‘) en Kenneth Mercken (‘The Letter’) al deel aan namen.

’De weg van alle vlees’ wint alles wat op zijn weg komt

De hoofdprijs in Tel Aviv is niet de eerste onderscheiding op het palmares van Deben Van Dam. De weg van alle vlees ging eind 2013 in première tijdens het Film Fest Gent, waar het meteen de publieksprijs won, en wist daarna ook te overtuigen in Leuven waar het zowel de juryprijs voor beste Vlaamse kortfilm als de Humo award won. De film werd bovendien gelauwerd met een van de zes VAF Wildcards, de filmprijzen waarmee het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) opkomend filmtalent wil ontdekken en begeleiden naar een eerste professioneel project.

Met ‘De weg van alle vlees’ benadert Van Dam een beladen onderwerp als euthanasie met een kwinkslag. Het verhaal draait rond Tibo, een rol voor Flor Decleir, die als verpleger op een palliatieve dienst werkt en vecht tegen de verveling. Op een dag vraagt een van zijn collega’s hem om een gunst. Of hij de dag wil doorbrengen met de nukkige en perverse Frans Claeskens, vertolkt door Sam Louwyck, een patiënt die euthanasie zal ondergaan.

Bülent Öztürk won eerder al het Filmfestival van Venetië

Ook ‘Houses With Small Windows’ draait rond een niet-alledaags thema. Met de film brengt de Belgisch-Koerdische regisseur Bülent Öztürk de realiteit van de eremoorden die jaarlijks nog steeds duizenden slachtoffers maken in beeld. De film toont het relaas van de 22-jarige Dilan die haar verboden liefde voor een man bekoopt met haar leven. Zoals de traditie het wil, moet de moord gecompenseerd worden. En zo valt er een tweede slachtoffer.

De film speelde in Tel Aviv in het competitieluik voor kortfilms uit Mediterrane en Arabische landen, dat een showcase is voor innovatief en divers cinematografisch werk uit deze regio. Dit jaar bestond de competitie uit 19 films uit Israël, Palestina, Turkije, Griekenland, Italië, Frankrijk, Spanje en Algerije.

Tel Aviv is een festival met een faam en een uitstraling

Het Tel Aviv International Student Film Festival werd in 1986 als een tweejaarlijks festival uit de grond gestampt door studenten van de universiteit van Tel Aviv. Sindsdien is het evenement uitgegroeid tot een jaarlijks filmgebeuren en een van de grootste in zijn soort. Dit jaar stonden in totaal zo’n 250 films geprogrammeerd en waren onder meer filmmakers Jean-Pierre en Luc Dardenne (‘Deux jours, une nuit’) en Leos Carax (‘Holy Motors’) alsook monteur Molly Malene Stensgaard (‘Dancer in the Dark’, ‘Melancholia’, ’Nymphomaniac’) er te gast voor een masterclass.

De weg van alle vlees werd geschreven en geregisseerd door Deben Van Dam met Wim Vanswijgenhoven als DOP. Ben Vandendaele produceerde de film voor Bekke Films. Bülent Öztürk en Mizgin Mujde Arslan schreven het scenario van ‘Houses With Small Windows’, Hadewych Cocquyt stond in voor de fotografie. De film werd geproduceerd door Hanne Phlypo en Antoine Vermeesch voor Clin d’Oeil Films (‘Waiting for August’) en kon rekenen op steun van het VAF/Filmfonds.

Zie ook :

Deben Van Dam over 2014

Bülent Öztürk over 2014

Ben Vandendaele over 2014

Bülent Öztürk gaat ook draaien in Antwerpen

Bülent Öztürk en de eerste tests voor ’Blue Silence’

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …