Welke films worden er dit jaar bij ons gedraaid?

Het ene jaar is een topjaar, het volgende is iets minder en het volgende is weer grandioos.  2015 was dik oké en 2016 was minder dan we gehoopt hadden.  2017 ziet er veelbelovend uit.  Maar hoe zal 2018 zijn?  Geloof het of niet, een groot deel van de Vlaamse filmwereld is al de filmkalender van het volgend jaar aan het uitpluizen. En sommigen denken al aan de releases van 2019.  We hadden het hier al eerder over de films die dit jaar nog uitkomen, maar nu gaan we een kijkje nemen naar de projecten die nog in de steigers staan en wellicht pas volgend jaar de bioscoop zullen halen. Al weet je nooit.

Dit zijn alvast titels die, als alles goed gaat, wellicht nog dit jaar zullen ingeblikt worden.

‘Vele hemels boven de zevende’ van Jan Matthys

De opnamen van de eerste langspeler van Jan Matthys moeten er intussen bijna opzitten. Cinevox is daar zelfs op de set gegaan (KLIK HIER).  Er wordt om vele redenen reikhalzend naar uitgekeken.  Zo is Jan Matthys iemand die al jaren geweldig werk aflevert voor tv in binnen-en buitenland, zijn film is een bewerking van de eerste bestseller van Griet Op de Beeck, misschien wel de hotste Vlaamse schrijfster van de laatste jaren, en met Brit Van Hoof, Sara De Roo, Viviane De Muynck en Koen De Graeve beschikt Matthys over een cast die op zijn zachtst gezegd veelbelovend is.

‘Coureur’ van Kenneth Mercken

Kenneth Mercken was ooit zelf een beloftevol wielerrenner.  Maar los van al zijn talent, was er de doping . Want zonder kon het niet.  Ook niet toen hij als jonge belofte in Italië belandde.  Waar hij erachter kwam dat zijn lijf immuun was voor het straffere spul en dat de brandstof die zijn motor harder kon laten brullen niet meer effect had dan water.  Iedere koers die hij reed, was een wedstrijd naar nergens. En dus gaf hij op. En werd filmmaker. Dat kon wel zonder doping. Zijn eerste kortfilm, ‘The Letter’, ging over een jonge renner die het met doping trachtte te redden. ‘The Letter’ werd een vrijbrief, leverde hem een VAF Wildcard op, die hem in staat stelde een nieuwe kortfilm te maken.  Met ‘Feel Sad for the Bunny’ bevestigde hij zijn talent.  Koen Mortier en Eurydice Gysel van CZAR wisten eerder al  dat ze met Mercken een winnaar in huis hadden. Het stond al langer vast dat ze hem zijn langspeelfilmdebuut zouden laten maken. ‘Coureur’ moet een film worden over het afzien, de glorie en de dromen van een jonge Flandrien die het wil maken als coureur. De opnamen gaan op 18 april van start en vinden plaats in ons land en in Italië.

 

‘Engel’ van Koen Mortier

Alles loopt op wieltjes bij CZAR, want ze draaien er dit jaar nog een film over een wielerrenner.  Al zal Jérémie Renier wellicht weinig op de fiets zitten in ‘Engel’ van Koen Mortier.  De maker van ‘Ex Drummer’ en ’22 mei’, die deze vakantie eerst nog een segment draait in ‘Rotterdam, I Love You’, baseert zijn nieuwe film op een novelle van Dimitri Verhulst, ‘Monoloog van iemand die het gewoon was tegen zichzelf te praten’, over de laatste levensdagen van wielerrenner Frank Vandenbroucke. Jérémie Renier, eerder al te zien in ‘Waste Land’, een film die Koen Mortier samen met zijn zakenpartner en echtgenote Eurydice Gysel produceerde onder de vlag van hun productiefirma Epidemic. Die film werd geregisseerd door een andere eigenzinnige Vlaamse regisseur, Pieter Van Hees. Renier is 35 en heeft daarmee de ideale leeftijd voor de rol. Want Frank Vandenbroucke stierf een maand voor hij zijn 35ste verjaardag zou vieren.

‘Engel’ wordt meteen de derde film die op een boek van Dimitri Verhulst gebaseerd is. Eerder werd ook al ‘De helaasheid der dingen’ verfilmd door Felix Van Groeningen. En twee jaar geleden draaide Manu Riche de film ‘Problemski Hotel’.

De film zal in het najaar gedraaid worden in België en Senegal, want in de novelle wordt de wielerrenner Jens De Gendt, net als de beruchte wielerrenner Frank Vandenbroucke dood aangetroffen in een Senegalees hotel nadat hij de nacht heeft doorgebracht met een lokale prostituee.

‘Patser’ van Adil El Arbi en Bilall Fallah 

Het scenario werd geschreven door een kwartet : Bram Renders, Nabil Ben Yadir en Adil en Bilall.  De productie van de film is in handen van A Team Productions, de productiemaatschappij van Hendrik Verthé en Kobe Van Steenberghe, die eerder ook al ‘Image’ produceerden en coproducent waren bij ‘Black’. Zelfs daarvoor waren ze er al bij, bij hun kortfilm ‘Broeders’.

‘Patser’ wordt een film over vier Antwerpse boefjes van Marokkaanse afkomst die een bendeoorlog ontketenen wanneer ze een lading Colombiaanse drugs stelen. Adil en Bilall zijn momenteel in Amerika nog een pilootaflevering van alweer een nieuwe serie aan het draaien, maar binnenkort moet ook die klus geklaard zijn, en zakken ze terug af naar België, zodat eind mei de opnamen van ‘Patser’ van start kunnen gaan.

De hoofdcast van de nieuwe Vlaamse film van Adil El Arbi en Bilall Fallah, ‘Patser’, is gekend. Nora Gharib (‘K3 zoekt K3’, ‘Festivalitis’) zal de vrouwelijke hoofdrol spelen in de film die deze zomer opgenomen wordt in Antwerpen.
Enkele weken terug werd ook Matteo Simoni al bevestigd.  Hij zal in de huid van een Antwerpse Marokkaan kruipen. Naast Nora en Matteo zijn ook Nabil Mallat (‘Image’, ‘Cordon’), Saïd Boumazoughe (‘NoMobs’) en Junes Lazaar (‘De Bunker’, ‘So You Think You Can Dance’) van de partij in de hoofdrollen. “Het wordt een echte blockbuster op zijn Amerikaans, maar wel op onze manier”, lacht Bilall Fallah. “En dit is slechts het topje van de ijsberg: andere topacteurs zullen snel volgen !

Voorlopig staat de release van ‘Patser’, volgens het schema van KFD, gepland voor een release op 24 januari 2018. De opnamen met veel actie, knallen en ontploffingen, vinden voornamelijk in Antwerpen plaats, maar er wordt ook gedraaid in Tanger.

 

‘Ascension Day’ van Bas Devos 

Bas Devos draaide met ‘Violet’ een langspeelfilmdebuut dat opzien baarde. En dat liet verstaan dat zijn toekomst hem naar verre buitenlanden kan brengen.  Maar zijn nieuwste gaat hij ook in eigen land draaien. Brussel is een personage in de film waarin gekeken wordt hoe de stad haar normaliteit probeert terug te vinden na de aanslagen van 22 maart. De film zou niet over de aanslagen zelf gaan, maar over wat zo’n brutaliteit met een stad doet.  Ook de personages zouden niets met de aanslagen te maken hebben. Er werden al namen gefluisterd van internationaal befaamde acteurs.  Benieuwd of Bas Devos inderdaad grote namen te strikken krijgt. Uiteraard krijgt hij daarbij voluit de steun van Minds Meet, de productiemaatschappij die ook al ‘Violet’ tot stand hielp brengen. Net als bij ‘Violet’ zou Nicolas Karakatsanis opnieuw de camera hanteren.  Voor de befaamde Brusselse DOP, die over de hele wereld actief is, wordt het na het onlangs ingeblikte ‘Le fidèle’ van Michaël Roskam opnieuw een thuisopdracht.

 

‘Canaan’ van Jan Bultheel

“Als de financiering rond geraakt zou ik graag in het najaar de mocap-opnames beginnen voor ‘Canaan’ met onder andere Eliza Stuyck en Hilde De Baerdemaeker, om de productie te kunnen opstarten tegen het einde van 2017,’ aldus Jan Bultheel eerder nog bij het beantwoorden van onze nieuwjaarsvraagjes. Ook Tibo Vandenborre liet zich ontvallen dat hij erbij zal zijn. Op het recente Cartoon Movie in Frankrijk gaven Jan Bultheel en zijn producente Arielle Sleutel meer commentaar over die nieuwe film ‘Canaan’ (bekijk hier hun korte uiteenzetting in het Engels), die net als zijn eerste langspeler ‘Cafard’ weer volgens het mocap-procédé zal gedraaid worden, maar een heel andere look zal meekrijgen. Hij streeft dit keer de naturalistische stijl van de pre-impressionistische schilders na. (klik hier voor eerste impressie)

Net als bij ‘Cafard’ baseert Bultheel zich ook dit keer op het een heel opmerkelijk verhaal uit de Belgische geschiedenis.  ‘Canaan’ zal het verhaal vertellen van Rose, een jongedame uit het Brugge van 1840, die als missiezuster naar de Far West zal trekken om daar zieltjes te winnen. Maar ze komt er in contact met de Indianen, waar ze een nieuwe cultuur en een nieuw leven vindt. Jan Bultheel zal onder meer echte Lakotas-Indianen in zijn mocap-opnamen betrekken.

 

‘Sylvain De Coninck’ van Erik Lamens

Sylvain Tack was de man van de Suzy-wafels en een vrijeradiopionier met Radio Mi Amigo. Zijn leven leest als het scenario van een film, en dus werd het ook in een scenario van een film gegoten.  Een scenario getekend ‘Erik Lamens’.  Wie het las verslikte zich in de complimenten.  6 jaar geleden al schreef het Nieuwsblad al dat het script een film zou worden.  Maar Erik Lamens, de regisseur die een hit scoorde met zijn langspeelfilmdebuut ‘SM Rechter’, zag zijn hele project een paar keer in duigen vallen. Omdat grote ambitieuze films nu eenmaal niet eenvoudig te financieren zijn in Vlaanderen. Geen reden voor Lamens om op te geven. Het ziet er naar uit dat hij 8 jaar na zijn langspeelfilmdebuut eindelijk aan die tweede langspeler zal kunnen beginnen. De film moet een Griekse tragedie worden over een arme snuiter die eerst de top bereikt en daarna weer alles verliest. Als Lamens het project dit jaar niet  van de grond krijgt, dreigt dit project ook voor hem een tragedie te worden. Acteur Wouter Hendrickx staat al lang te popelen om de rol te spelen — ook hij wacht al lang op dat ene project dat moet bewijzen welk een geschenk hij voor de Vlaamse film en de mensheid is — maar de financiering verloopt lang niet naar wens.  Hopen en duimen voor Lamens en zijn producent Antonino Lombardo van Prime Time. Lamens zelf is ervan overtuigd dat hij dit jaar hoe dan ook draait, ook al moet het met veel minder geld dan hij had gehoopt.

Klik hier om Paul Severs te horen over Sylvain Tack en over de film

‘Under My Skin’ van Lukas Dhondt

Het productiehuis Menuet (‘The Broken Circle Breakdown’, ‘In Vlaamse Velden’,…) is al even bezig met de pre-productie van de debuutfilm van Lukas Dhondt, ‘Under My Skin’. Lukas Dhont is een jonge regisseur die verschillende prijzen won voor zijn kortfilms ‘Corps Perdu’ en ‘L’infini’ (Gent Filmfestival en Leuven Internationaal Kortfilm Festival). Hij is ook gekend door de videoclip die hij in 2014 maakte voor Oscar And The Wolf, ‘Strange Entity’, genomineerd voor een MIA. In zijn zoektocht naar een hoofdrolspeler organiseerde hij eerder een auditie met de beroemde choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. Het script van zijn langspeler heeft hij samen geschreven met Angelo Tijssens.

‘Niet schieten’ van Stijn Coninx

Stijn Coninx is al een viertal jaar bezig met zijn film over ‘De Bende van Nijvel’. Hij baseert zich daarvoor op het boek ‘Niet schieten, dat is mijn papa’ van David Van de Steen, de man die als 9-jarig jongetje zijn ouders en zijn zus voor zijn ogen zag vermoord worden, toen de Bende van Nijvel toesloeg in een Aalsters filiaal van Delhaize.

Het script heeft hij zelf geschreven samen met Rik D’Hiet, die eerder ook al verantwoordelijk was voor de scenario’s van ‘Het Goddelijke Monster’, ‘Zot van A.’ en ‘Marina’. Jan Decleir, met wie Stijn Coninx eerder de film ‘Daens’ draaide zou al toegezegd voor de rol van de grootvader van David Van de Steen. Producent van de film is Peter Bouckaert, die ook ‘Marina’ produceerde.

Van de Steen liet zich eerder ontvallen heel erg opgezet te zijn met de plannen voor een verfilming van zijn boek. Want hij beweerde altijd dat “hogere instanties de hele zaak in de doofpot wilden stoppen.” Iedereen moet volgens hem zien “in wat voor land wij hier leven, hoe de politiek alles domineert, hoe ons gerechtelijk systeem niet naar behoren werkt.”

 

‘Wees blij dat het regent’ van Gust van den Berghe

 

Gust van den Berghe is één van de weinige jonge regisseurs in Vlaanderen die het gegund wordt om een oeuvre uit te bouwen.  ‘Wees blij dat het regent’ wordt inmiddels al de vierde langspeler waarvoor hij productiesteun kreeg van het Vlaams Audiovisueel Fonds. Het enige wat zijn vaste producent Tomas Leyers (Minds Meet) in een huidig stadium kwijt kan ove het project is dat van den Berghe dit keer samenwerkt met Circus Ronaldo. Een ‘match made in heaven’, aldus Leyers. De film waarvoor Gust van den Berghe opnieuw zelf het scenario schreef heeft met Lemming Film tussen ook een Nederlandse coproducent.

 

‘De gebroeders Schimm’ van Michael Van Ostade

Michael Van Ostade heeft net als zijn broer een verleden in de band School is Cool.  Hij stapte er iets vroeger uit dan zijn broer Andrew, omdat hij zag dat hij meer met beelden kon vertellen dan met muziek. En in geen tijd had hij een VAF Wildcard op zak.  Maar het korte werk was slechts een tussenfase.  Hij dacht op een gegeven moment aan een reeks en fantaseerde bij het beantwoorde van onze nieuwjaarsvraagjes enkele jaren geleden dat het een kruising zou worden tussen  ‘Het Gezin van Pamel’ en ‘Ghostbusters’. Die kruising wordt geen reeks, maar een jeugdfilm, onder de noemer ‘De Gebroeders Schimm’. De film wordt een productie van Minds Meet.

 

‘Bastaard’ van Mathieu Mortelmans

Antwerpenaar Mortelmans is nog jong maar intussen heel ervaren.  Hij draait aan beide zijden van de taalgrens, wegens perfect tweetalig.  Aan Franstalige kant pakt hij aan de lopende band uit met prijswinnende kortfilms, aan Vlaamse kant concentreerde hij zich tot nu toe vooral op tv-werk. Zo heeft hij 2 seizoenen van ‘De Kroongetuigen’ gedraaid, een paar afleveringen van ‘Vermist’ S7 en van het tweede seizoen van ‘De Bunker’ en intussen heeft hij er ook de opnamen opzitten van ‘Gent-West’.  Maar nu gaat hij voor Marmalade een eerste langspeler draaien.

De zeventienjarige Daan Van Noey heeft het niet makkelijk. Zijn oudere broer Robbie is twee jaar geleden gestorven in een ongeluk en Daans gezin is nog altijd kapot van verdriet. Daan denkt een manier gevonden te hebben om zijn verdriet te verjagen, maar al vlug blijkt dat zijn aanpak alleen nog veel meer pijn en ellende met zich meebrengt.

 

‘Yummy’ van Lars Damoiseaux

Er waren tijden dat regisseurs zich jaren moesten bewijzen in aanverwante sectoren voor ze zich aan een langspeelfilm mochten wagen.  Lars Damoiseaux kan intussen voldoende geloofsbrieven voorleggen.  In de jaren 90 al maakte hij furore met vaak knotsgekke kortfilms als ‘De Stilte’, ‘Trois Couleurs’, ‘Striker Bob’, ‘Los Taxios’ en ‘Elevador’.  Maar toen koos hij vooral voor de reclame waar hij vaak hilarische clips maakte. Maar hij bleef flirten met fictie. In 2012 was hij terug met ‘Chopper’, een kortfilm die hij toen samen met Frederik Palmaers maakte. En met ‘Patient Zero’ maakte hij onlangs nog een uiterst bloederig, en heel grappig voorproefje of een teaser van wat ooit een horror-langspeler moest worden. Het publiek op het Kortfilmfestival van Leuven genoot ervan.  Dat hij draaide met heel weinig tot geen budget, en allerlei bekenden bereid vond zich te laten onthoofden of opvreten door een wel heel bloeddorstige zombie, maakte de hele onderneming alleen maar sympathieker.  En ziehier, zijn producent A Team Productions, verklapte ons dat Lars Damoiseaux in diezelfde stijl, en met een piepklein budget zijn eerste langspeler zal draaien : de film ‘Yummy’, waarin een zombie wellicht met veel smaak zijn tanden zal zetten in de medemens.

‘FC De Kampioenen 3’ van Jan Verheyen

Workaholic Jan Verheyen kan maar niet genoeg krijgen van de kolder van de Kampioenen. Jan is nu eenmaal niet vies van de massa en de kassa, en nadat de eerste twee films tot echte kaskrakers uitgroeiden, kan hij niet weerstaan aan de lokroep van het succes. Wel straf, twee kaskrakers in 3 maanden uit, want ‘Het tweede gelaat’ komt uit in oktober, en deze Kampioenenfilm, die hij pas in juni begint te draaien, moet al in december in de bioscopen te zien zijn. Met een beetje geluk staat ‘Het tweede gelaat’ nog op de affiche als de nieuwe avonturen van ‘De Kampioenen’ op de kijker worden losgelaten. De nieuwe film, de vijftiende van Verheyen, wordt voor een deel in Zuid-Afrika gedraaid. Daar trekken ze naartoe om nieuwe spelers te vinden. Want de bekende caféploeg zoekt jong bloed.

En dan is het 2018

En dan zijn er enkele projecten waarvan we intussen wel zeker weten dat ze er komen, maar wellicht niet meer in 2017 zullen gedraaid worden. Zoals ‘Choco’ dat Vincent Coen voor Savage Film gaat draaien. Of ‘De Patrick’, dat langspeelfilmproject dat Tim Mielants voor Menuet gaat draaien.  Een project om zeer naar uit te kijken want Mielants is de laatste tijd wel bijzonder goed bezig als regisseur van heel prestigieuze series als ‘Peaky Blinders’, ‘Legion’ en ‘The Terror’.

Willem Wallyn zou weer bezig zijn aan ‘Elke derde donderdag’, een project over zieke mensen in zelfhulpgroep, waar hij in 2011 voor het eerst mee op de proppen kwam.  En Caroline Strubbe werkt aan het sluitstuk van de ‘Lost Persons’-trilogie. Dat wordt ‘Trying to Forget to Remember’ en zal net als de eerste twee delen geproduceerd worden door Minds Meet. Bij Savage Film heeft men nog tal van films in ontwikkeling, zoals Tom Barmans ‘The Hab’, die men begin 2018 hoopt te draaien, ‘Dealer’, het regiedebuut van Jeroen Perceval en ‘Checkpoint’, het debuut van het nieuwe jonge talent Marnix Ruben. Met Hans Van Nuffel – wiens ‘Equator’ even heeft liggen sudderen maar die terug op de rails gezet is – plant Savage ook nog de film ‘De Eilander’ waarin Jeroen Perceval de hoofdrol zal spelen. Lunanime heeft ook twee films in artistieke ontwikkeling heeft: ‘Cleo’ van Eva Cools en ‘J’aime la vie’ van Mathias Sercu en Eshref Reybrouck.

En dan is er nog deze :

‘U-235’ van Sven Huybrechts.

Nu Thomas Vinterberg binnenkort ‘Kursk’ draait in de AED Studio’s in Lint, wordt ‘U-235’ dan wel niet meer de eerste duikbootfilm die in ons land gedraaid wordt, de film van Sven Huybrechts, zoon van tv-icoon Carl en zelf al jaren tv-regisseur, wordt wel de eerste Vlaamse duikbootfilm.  Of ook niet.  Want het verhaal speelt zich grotendeels in vreemde wateren af. Het speelt zich af in 1943, waar een bende Vlaamse verzetslieden, die vanuit de bossen van Vlaanderen opereren, een gevaarlijke, geheime missie opgedragen krijgen : in Belgisch Kongo aan boord gaan van een gestolen Duitse U-boot die met een extreem gevaarlijke lading op weg is naar de Verenigde Staten.  ‘U-235’ is een productie van A Team Productions, de productiemaatschappij van Hendrik Verthé en Kobe Van Steenberghe, die eerder ook al ‘Image’ produceerden en coproducent waren bij ‘Black’. De naam van Tom Waes wordt al een tijdje genoemd voor de hoofdrol.

Check Also

Op de première van Arcadia!

Onlangs schitterde de cast en crew van Arcadia in blauwe en grijze tinten op de premiere …