Home / Nieuws / Varia / Wim Coryn en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Wim Coryn en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

De Vlaamse film zou terug geflitst worden naar het tijdperk van de stille film, mocht deze man niet bestaan. Wim Coryn helpt voor het overgrote deel van de Vlaamse films (is het nu 70, 80 of 90 %?) nadenken over de muziek die op en bij de beelden past.  En hij beperkt zich daar lang niet toe.  Met zijn firma Wild Cherry Consult klaart hij de rechten van de muziek in kwestie, of zoekt een componist die hij in sommige gevallen in eigen stal heeft zitten.  En dit jaar zet hij een volgende muzikale stap.  Met ‘Popcenter, the Legendary Rock Store’ produceert hij zelf een documentaire die het natuurlijk over muziek heeft.  Lees het zelf in zijn antwoorden op onze vragen bij de overgang.

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?
 
 Er zijn zoals steeds een groot aantal filmprojecten / tv-series in ontwikkeling en ik zie er gelukkig een aantal van voorbijkomen. Bij die films / tv series ben ik vanaf de ontwikkelingsfase (scenario) betrokken omdat het ivm muziek vooraf rust brengt zowel wat muziekkeuzes en budget betreft. Je weet dan behoorlijk goed waar je aan toe bent als producent / regisseur, wat natuurlijk niet uitsluit dat er onderweg nog aanpassingen, veranderingen kunnen plaatsvinden. Ik zie (eindelijk) ook een professionalisering van muziekgebruik in de fictiereeksen. De komst van o.a. Netflix en mogelijkse buitenlandse exploitatie heeft hiermee zeker iets mee te maken. Ook zijn er veranderingen op komst ivm muziekgebruik voor fictiereeksen (2018 – 2019) wat een impact kan / zal hebben op muziekkeuzes, daarom niet meer of minder maar men zal eerder vooraf slimmer hierover moeten nadenken. Ik zie ook in Brussel en Walloniê mooie films / tv series in productie gaan. Ook daar is het omgaan en keuzes maken ivm muziek een prioriteit geworden. Ik kan dit alleen maar toejuichen.
2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?
 
Ik sluit me bij heel wat anderen aan, ‘Patser’. Zelf heb ik daar als music supervisor aan meegewerkt en wat ik allemaal al gezien heb is gedurfd, meeslepend, een dubbel laagje in het verhaal en onderhoudend maar ik vrees dat de film iets laat zien wat in de realiteit nog veel extremer is.nIk praat al een tijdje met Willem Wallyn ivm zijn nieuwe film en dat is zeker iets om naar uit te kijken. Lars Damoiseaux start ook dit jaar met de opnamen van zijn (horror) film ‘Yummy’. Ik ben niet echt een fan van het genre maar wel van wat Lars toe hiertoe heeft gemaakt. ‘Troisièmes Noces’ (verfilming boek Tom Lanoye, ‘Het derde huwelijk’) van David Lambert, ‘La suicide d’Emma Peeters’ van Nicola Palo en verder is het uitkijken naar de nieuwe projecten van Raf Reyntjens en Ralph Broos‘Gevoel voor tumor’ (Tom Goris) is dan een fictiereeks waar ik veel van verwacht en ik ben ook benieuwd naar waar Tim Van Aelst mee bezig is. Ook mijn vriendin, Annick Christiaens (actrice, scenariste, regisseur) is met een tweetal mooie projecten bezig die in 2018 gerealiseerd zullen worden. Tot slot, ‘Popcenter, the Legendary Rock Store’, een documentaire over de geschiedenis en het  laatste jaar voor (helaas) het sluiten van deze legendarische vinyl / cd winkel in Kortrijk.
3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?
 en 4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?
 
Je kan hier gemakelijk een aantal namen naar voorschuiven, echter hoop ik dat in het algemeen de Belgische films en ook de Belgische fictiereeksen hun weg vinden naar het buitenland, zoals bv ‘Tabula Rasa’. Het zou ook fijn zijn dat meer films en tv reeksen de internationale VOD (bv Netflix) platformen zouden kunnen bereiken, zodat men in andere landen kennis kan maken met wat hier gecreëerd en geproduceerd is.
5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop.  Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?
Pierre Drouot heb ik, nu ik erover nadenk, nooit uitgebreid gesproken. Zijn visie en die van zijn medewerkers hebben zeker een aantal zaken in beweging gezet in binnen en buitenland.
6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?
De nieuwe directeur-intendant zal zeker over de nodige kennis en ervaring beschikken. Wel zou ik een lans willen breken om niet alleen jongeren een kans (terecht) te geven, maar ook de late veertigers, vijftigers enz die met dit mooie vak bezig zijn. Ook zij zijn zeker nog in staat mooie kortfilms, langspeelfilms, tv series, documentaires te ontwikkelen. Zij kunnen beslist nog deel uitmaken van deze creatieve sector. Ook ervaar ik bij producenten een bepaalde terughoudendheid als het over die leeftijdscategorie gaat. Misschien kan daarover een gesprek opgestart worden. Tot slot het stimuleren van de diverse landsdelen (vergeet die taalgrens, maar misschien ben ik met die gedachte een beetje ver van de hedendaagse realiteit) om meer samen te werken en het publiek proberen in beweging te brengen zich hiervoor open te stellen. ‘Dode hoek’, een zeer degelijke film had al een mooie aanzet kunnen zijn, maar helaas.
7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?
Mijn gedachten gaan naar Guy Mortier als master voor het filmfestival Oostende maar evenzeer mag het iemand uit het zuiden van het land zijn, Joachim Lafosse, Jérémie Renier of Yolande Moreau.
Zie ook :

Bekijk ook

Bekijk hier de trailer van ‘TRIO’, de film van Matteo Simoni, Ruth Beeckmans en Bruno Vanden Broucke

Enkele weken kopten we al dat Ruth Beeckmans, Matteo Simoni en Bruno Vanden Broucke samen …