Wim Opbrouck in een teaser van Anthony Schatteman voor het Filmfestival van Oostende

Woensdag 14 juni 2017 — Filmfestival Oostende biedt al jaren een forum aan jong talent van eigen bodem. Voor de promospot voor deze elfde editie ging Filmfestival Oostende daarom in zee met jonge, getalenteerde cineasten. Regisseur Anthony Schatteman, die eerder ook de kortfilm “Dag vreemde man” maakte samen met Wim Opbrouck, wilde de innerlijke geest van Wim, met al zijn ideeën over transformatie, vertalen naar een visueel kunstwerk. Schatteman vroeg hiervoor de medewerking van de jonge DOP Brecht Goyvaerts, die onlangs nog ‘Generatie B’, ‘Chaussée d’Amour’ en de serie ‘Tabula Rasa’ (najaar VRT) filmde. Wim Opbrouck, master van Filmfestival Oostende, besloot om voor de promospot voor de ultieme transformatie te gaan als acteur… namelijk de rol van een vrouw vertolken.

Regisseur Anthony Schatteman:

Omdat ik in al mijn films werk rond het gender-thema, vond ik het ook nu fijn om hierin verder te gaan. Heel veel mensen dromen ervan om iemand anders te kunnen zijn, en daarom was het voor mij ook erg relevant een personage te bedenken dat zich niet schaamt om zichzelf in zijn fantasie uit te vergroten tot een droombeeld: Een personage dat blij, gelukkig – en vrij is, en niet alleen omdat we ons in Oostende bevinden (lacht). Dat het niet uitmaakt wie je bent (M/V/X) en op wie je verliefd wordt. Niet langer in hokjes duwen, een ode aan het vrij zijn, in welke vorm dan ook.”

Anthony Schatteman regisseert Wim Opbrouck voor de teaser van het FFO (foto Pieter Clicteur)

Gelet op de eerdere samenwerking tussen Opbrouck en Schatteman, wist Schatteman treffend de intense vrouwbeleving van Wim in het Oostendse nachtleven filmisch weer te geven.  Het resultaat is een artistieke visuele mini-trip.

Wim Opbrouck:

“Acteren heeft alles te maken met transformeren in een personage, een karakter. Soms ligt dat personage dicht bij jezelf, soms ligt het heel ver af. Altijd schemert de acteur doorheen het spelen van een rol, je kruipt nooit zomaar in de huid van iemand. De moeilijkste transformatie is die van man naar vrouw of van vrouw naar man. Op de foto bevind ik me ergens halverwege, op weg naar het personage, half vrouw half man. Op zich een actueel thema, maar in de eerste plaats een ode aan het spelen.”  

(foto Pieter Clicteur)

Ook voor Anthony Schatteman was werken met Wim opnieuw een fijne ervaring:

Wim is zo’n veelzijdig acteur die alles aankan, en van zodra er ‘Actie’ wordt geroepen – ontstaat er een soort magie. Een soort moment waarop iedereen denkt: damn, we zijn hier iets moois aan het maken.

De productie werd verzorgd door het jonge bedrijf Earlybirds Films, bekend van o.a. de kortfilm ‘This is How I Dissappear’ van Domien Huyghe, vorig jaar geselecteerd voor FFO16. Zij werken momenteel aan hun eerst langspeelfilm, ‘Waterwolf’ van Ann-Julie VervaekeFilmmore stond in voor de postproductie.

Foto Pieter Clicteur

Wim Opbrouck is trouwens niet alleen te zien, maar ook te horen aangezien hij ook voor de muziek in het spotje zorgde, geremixt en geëdit door Roundhouse sound agency (muziek, sounddesign en soundmix).

(foto Pieter Clicteur)

De spot kwam verder tot stand met de medewerking van Lites (camera, geluid en belichting).

Voor het campagnebeeld werd het idee van de ultieme transformatie doorgetrokken. Huisfotograaf Pieter Clicteur fotografeerde Wim op zijn meest dramatische transformatie als acteur, met opgemaakte wimpers en vuurrode lippenstift.

Het filmfestival gaat van start op vrijdag 8 september met de openingsfilm ‘Cargo’ van Gilles Coulier en eindigt op zaterdag 16 september 2017 met de uitreiking van de Ensors.

Wie op een slimme en voordelige manier het festival wil beleven, kan een Festivalpas kopen: voor 30 euro kan je zo alle films zien.

(foto Pieter Clicteur)

Check Also

Vlaamse documentaires bekroond op CPH:DOX!

Tijdens de prijsuitreiking van het internationale documentaire-festival CPH:DOX zijn twee Vlaamse films gelauwerd. ‘Grand Me’ …