Home / Nieuws / Varia / Wouter Van Haver en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Wouter Van Haver en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Er blijven aan de lopende band nieuwe regisseurs debuteren.  Maar waar blijven die nieuwe scenaristen?  Die vraag horen we wel vaker van mensen die de Vlaamse film doorlichten.  Wel, er zijn er wel enkele.  En neen, we willen het niet iedere keer hebben over Malin-Sarah Gozin.  Groot talent, maar zij richt zich volledig op tv-fictie, terwijl wij het hier wel over film hebben.  Een filmscenarist die aan het begin staat van een ongetwijfeld lange en boeiende carrière is Wouter Van Haver.  Noteer die naam en vergeet hem nooit meer.  Wij hebben dat ook gedaan. Hij schreef eerder ‘La proie’, een zeer geslaagde kortfilm van Jonas Baeckeland, en tekende ook voor vele afleveringen van ‘De Ridder’ en … hij zorgt voor de terugkeer van… Precies, we laten het hem zelf zeggen. 

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

In de eerste plaats uiteraard scenario’s schrijven. In 2018 betekent dat vooral de scenario’s waaraan ik ook in 2017 werkte verder ontwikkelen en afwerken. Nadat het scenario voor ‘Zeppos’ in 2017 eindelijk stevig vorm kreeg, wil ik het in 2018 op punt stellen. Dankzij het enthousiasme van regisseur Douglas Boswell, de sterke ondersteuning van producent Peter Bouckaert en de scherpe blik van de man die ‘Zeppos’ uiteindelijk gestalte zal geven, wordt elke nieuwe versie van het scenario alvast steeds geestiger en spannender. Dit wordt Zeppos voor een nieuwe generatie, zonder de nostalgische blik uit het oog te verliezen.

Daarnaast werk ik verder aan het scenario van ‘The Mozart Question’, naar het boek van Michael Morpugo. Het moet uiteindelijk basis vormen van een ontroerende animatiefilm. Animatie is altijd een darling van me geweest, en ik ben dan ook blij dat ik bij Vivifilm een geweldig project heb gevonden waarin ik die liefde op papier mag zetten.

Tot slot blijf ik met Wouter Bouvijn aan ‘(V)Lucht’ schrijven. Het is een scenario dat zijn tijd vraagt, maar dan vooral omdat het gewoon beestig goed moet worden!

 

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

Ik ben erg benieuwd naar ‘Girl’ van Lukas Dhont en ‘Niet Schieten’ van Stijn Coninx. Die laatste is, net als ‘Marina’, geschreven door Rik D’Hiet, die me veel van het scenario-vak geleerd heeft. Uiteraard kan ik ook niet wachten op ‘Patser’ van Adil en Bilal, die de Vlaamse film op zijn minst een stevige schop onder de kont lijkt te gaan geven.
In de categorie schaamteloze zelfpromotie kijk ik ook erg uit naar ‘De Droom van de Steenhouwer’, de nieuwe korte animatiefilm van Frits Standaert waar ik het scenario voor schreef. Ik heb voorlopig alleen nog maar het geanimeerde storyboard gezien, en kan niet wachten op het eindresultaat. (Te zien op Anima!)

 

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

 

Als alles goed gaat draait Jonas Baeckeland in 2018 eindelijk Cool Abdoul, de boksfilm waar hij al enkele jaren aan werkt. Ik heb dit project van aan de zijlijn gevolgd toen Jonas er samen met Fikry El Azzouzzi aan schreef. Toen Jonas me (eindelijk!) vroeg uiteindelijk ook mee te schrijven hoefde ik geen second te twijfelen, want dit is een geweldig verhaal dat niet anders dan een coole film kan opleveren!

 

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

 

Felix Van Groeningen draait zijn eerste Amerikaanse film, en als die even goed wordt als zijn Belgisch werk, dan is het einde niet in zicht.

Nationaal draait Wouter Bouvijn momenteel de tv-reeks ‘De Twaalf’, naar een scenario van Bert Vandael en Sanne Nuyens. Wordt ongetwijfeld dé tv-serie van het jaar!

 

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop.  Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Aangezien ik nog maar net om de hoek kom kijken is Pierre Drouot voor mij een constante geweest bij het VAF. Ik denk dat de huidige status van de Vlaamse film en de stevige en diverse output jaar na jaar zijn verdienste zijn. Onder zijn beleid is de Vlaamse filmwereld een echte industrie geworden, waar veel makers hun stem mochten vinden. Persoonlijk ben ik Pierre erg dankbaar dat hij jaren terug tijdens een jurygesprek voor het scenarioatelier mij de argumenten aanreikte die ik op dat moment – strontnerveus –  zelf niet kon vinden. Daar is het voor mij eigenlijk allemaal begonnen.

 

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Als jonge snaak wil ik niet pretenderen het beter te weten dan iemand als Erwin Provoost, toch een monument van de Vlaamse film. Ik kan dus enkel mijn hoop uitspreken dat het VAF de komende jaren dezelfde diversiteit zal nastreven, waar zowel mainstream successen als gewaagdere arthouse een thuis kunnen blijven vinden. Zeker nu er doemberichten klinken over afhakend publiek mogen we niet in de val trappen van het op safe spelen, maar (kwalitatieve) gewaagde en ambitieuze ideeën aanmoedigen. Verder zal het een grote uitdaging worden ons aan te passen aan de nieuwe distributiemodellen en het veranderende kijkgedrag. Ook hier mogen we niet in een kramp schieten, maar moeten we die nieuwe realiteit net in een voordeel zien om te buigen.

 

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

 

Dat mag van mij best eens een scenarist zijn. Rik D’Hiet of Carl Joos lijken me dan uitstekende keuzes. Of beter nog, aangezien het eigenlijk ook nog eens aan een vrouw mag zijn: Malin-Sarah Gozin.

ZIE OOK : 

Anderen die vooruitkijken

 

Bekijk ook

Bekijk hier de trailer van ‘TRIO’, de film van Matteo Simoni, Ruth Beeckmans en Bruno Vanden Broucke

Enkele weken kopten we al dat Ruth Beeckmans, Matteo Simoni en Bruno Vanden Broucke samen …