Zes nieuwe filmtitels vervoegen de selectie van het 34ste Festival van Namen!

De 34ste editie van het Internationaal Festival van de Franstalige Film van Namen (FIFF) loopt van 27 september tot 4 oktober 2019. Het festival opent met de vertoning van de film CHAMBRE 212 van Christophe Honoré (Frankrijk/Luxemburg/België). Ook de filmploeg is present. De eerder bekend gemaakte films zijn: ADAM van Maryam Touzani (Marokko/Frankrijk/België), ADORATION van Fabrice du Welz (België/Frankrijk), ALICE ET LE MAIRE van Nicolas Pariser (Frankrijk), MONȘTRI./ MONSTERS. van Marius Olteanu (Roemenië), NUESTRAS MADRES van César Díaz (België/Frankrijk/Guatemala), PERDRIX van Erwan Le Duc (Frankrijk) en UNE COLONIE van Geneviève Dulude-De Celles (Québec).

Het FIFF presenteert graag zes nieuwe titels die de selectie vervoegen:

BY THE NAME OF TANIA (België/Nederland)
De film, die op het Festival van Berlijn in de sectie Generation werd getoond, coregisseerden Bénédicte Liénard en Mary Jiménez. De Belgische cineaste Bénédicte Liénard, studeerde af aan de IAD in Louvain-La-Neuve en kreeg haar eerste langspeelfilm, Une Part du Ciel, geselecteerd voor Un Certain Regard in Cannes, nadien in Toronto, San Sebastian en New York. Vervolgens maakte ze talrijke meeslepende documentaires, die wijd verspreid werden op festivals. Sinds enkele jaren geeft ze les in regie aan de IAD. By the Name of Tania is haar derde co-regie met Mary Jimenez. Mary Jiménez, die in Peru geboren is, studeerde eerst architectuur in Lima, vooraleer ze filmstudies volgde aan het INSAS in Brussel. Tijdens haar loopbaan als cineaste van meer dan dertig jaar, regisseerde ze onder meer Le Verbe Aimer, La Position du Lion Couché, Le Dictionnaire selon Marcus en Héros sans Visage, allemaal geselecteerd op talloze festivals. Ze heeft ook filmlessen gegeven in België, Cuba en Zwitserland.
Op basis van getuigenissen vertelt deze hybride film het verhaal van Tania, een tiener die gedwongen werd zich te prostitueren in de goudmijnregio van Peru. Na in de val te zijn gelopen door valse beloften van werk, herinnert Tania zich haar ontvoering en herinnert zich het langzame verlies van haar eigen identiteit. Door haar verhaal met een politieman te delen, verzamelt ze haar herinneringen en neemt de camera ons mee van de jungle naar het mijngebied, tot in de prostitutiebars. De landschappen van de Amazone, het leven in de drijvende sloppenwijken contrasteren met de duisternis van haar getuigenis. Nu Tania vandaag veilig is, onthullen haar woorden een diepere, meer bittere zelfkennis. De koortsachtige goldrush en gepaard gaande milieudestructie klinkt als een allegorie van het leven, door het kapitalisme opgeofferd.
By the Name of Tania verzamelt in de casting Tanit Lidia Coquinche Cenepo, Ismael Vasquez Colchado, Fiorella J. Aguila, Yossimar Vietto Omnia, en is een productie van Clin d’oeil films (Hanne Phlypo – België), met Dérives (Julie Frères – België), BALDR Film (Katia Draaijer & Frank Hoeve – Nederland) en het CBA (Javier Packer-Comyn – België). De film wordt verdeeld door MOOOV, en komt vanaf 23 oktober in de Belgische zalen. De internationale sales doet Pluto Film.

FAHIM (Frankrijk)
Voor zijn nieuwe film verandert Pierre François Martin-Laval (PEF) van register. Na de komedies Profs 1 & 2 en Gaston Lagaffe maakt hij een ontroerende biopicture, geïnspireerd op het boek Un roi clandestin van de jonge auteur Fahim Mohammad waarin hij vertelt over zijn bijzondere lot. “Op 15 februari 2014, zo herinnert Pierre François Martin-Laval zich, kijk ik op de televisie naar On n’est pas couché. Laurent Ruquier interviewt een veertienjarige Bengaalse jongen naar aanleiding van de release van zijn boek, Un roi clandestin. Ik had er nog nooit van gehoord, maar was gefascineerd en getroffen door het parcours van deze jongen. Zijn verhaal is een sprookje en tegelijk een sociaal drama. Als cineast wou ik meteen aan de slag om een film te maken. ”
De jonge Fahim en zijn vader die uit noodzaak hun geboorteland Bangladesh moeten ontvluchten,  nemen afscheid van de rest van het gezin om naar Parijs te trekken. Bij hun aankomst beginnen ze een echte hindernissenloop om politiek asiel te krijgen, met de angst op elk moment het land te worden uitgezet. Dankzij Fahim’s schaaktalent ontmoet hij Sylvain, een van de beste schaakcoaches in Frankrijk. Ze leren elkaar beter kennen en worden vrienden. Maar op het moment dat de Franse kampioenschappen van start gaan, is de dreiging van uitwijzing heel reëel en heeft Fahim maar één kans om weg te komen: kampioen van Frankrijk worden.
De hoofdrollen spelen Isabelle Nanty, Gérard Depardieu, Assad Ahmed en Mizanur Rahaman. De film is een productie van Waiting For Cinéma (Patrick Godeau – Frankrijk), in co-productie met Wild Bunch, Alicéleo, France 3 Cinéma, CN8 Productions, Delta Cinéma, Fruits d’Hommes Productions. Fahim wordt vanaf 16 oktober in België verdeeld door Paradiso Filmed Entertainment en in Frankrijk door Wild Bunch Distribution.

JEUNE JULIETTE (Québec)
Anne Edmond, cineaste uit Quebec, is een van de vaste klanten van Namen. Tussen 2005 en 2011 regisseerde ze zeven kortfilms, waaronder Frédérique au Centre (2007), Naissances (2009, gepresenteerd in Namen) en Plus rien ne vouloir (2011). Haar drie langspeelfilms werden allemaal geselecteerd in Namen, evenals op vele internationale festivals waar ze meerdere prijzen hebben gewonnen. Haar eerste langespeelfilm Nuit #1 (2011), gepresenteerd op het FIFF 2012, was te zien  op een veertigtal festivals, waaronder die van São Paulo, Haifa, Sydney, Rotterdam, Istanbul, Göteborg, Pusan, Tapei en won de Claude Jutra-prijs in Toronto, de prijs beste Canadese speelfilm in Vancouver en de prijs beste Canadese film bij de Genie Awards. Zijn tweede speelfilm Les êtres chers, gepresenteerd op het FIFF in 2015, is geselecteerd in Locarno, Toronto, Shanghai, Miami, Seattle, Hamburg en vele andere festivals. In 2016, in Namen, werd haar derde langspeelfilm Nelly, een vrije adaptatie van het leven en werk van de schrijfster Nelly Arcan, ook gepresenteerd in Toronto, Amiens, Vancouver, Stockholm, Palm Spring, … Anne Emond nam ook deel aan de officiële jury van hef FIFF 2017.
Haar nieuwe film Jeune Juliette vertelt over Juliette’s laatste hectische schooldagen, net voor de zomervakantie. Juliette is een wat brutaal meisje, liegt nu en dan, is grappig, ietwat mollig en innemend. Juliette leert belangrijke dingen over de jongens, de liefde en de vriendschap. Ze komt er wijzer uit (nou ja, in ieder geval een beetje!)
De casting brengt Alexane Jamieson, Léanne Désilets, Robin Aubert, Gabriel Beaudet, Antoine Desrochers en Christophe Levac samen. De film is een productie van Metafilms (Sylvain Corbeil – Québec) en een co-productie van Marie-Claire Lalonde. Jeune Juliette wordt in Québec verdeeld door Maison 4:3. De internationale sales verzorgt Films Boutique.

LE MILIEU DE L’HORIZON  (Zwitserland/België)
Na PuppyLove in 2013 is de Frans-Zwitserse cineaste Delphine Lehericey terug in Namen met deze nieuwe langspeelfilm !
Een zomer van extreme droogte in 1976. Die zomer laat Gus onder een verschroeiende zon de onschuld van zijn kindertijd voor goed achter zich. De natuur is ontregeld, emoties laaien op, de familiekern spat uit elkaar : alles barst en breekt tot het ondenkbare gebeurt. Langverwachte onweders zullen een uitputtende campagne wegvegen en een hele wereld met zich meenemen.
De film, die in Macedonië en België opgenomen is, wordt vertolkt door Luc Bruchez, Laetitia Casta, Thibaut Evrard, Clémence Poesy, Fred Hotier, Patrick Descamps, Lisa Harder enSasha Gravat Harsch. De fotografie is van Christophe Beaucarne.
Delphine Lehericey die met theater en dans opgroeide, studeerde podiumkunsten in Parijs. Als actrice en theaterregisseur neemt ze aanvankelijk deel aan stages acteursregie en maakt ze video’s om zich nadien op de documentaire en nog later op fictie te focussen. In 2007 regisseerde ze Comme à Ostende, een middellange film die in Locarno te zien was. In 2009 regisseerde ze de documentaire Les Arbitres met de producenten van de uitzending Strip-tease, op verschillende festivals geselecteerd. In 2011 maakte ze een documentaire voor Arte en RTBF Mode in Belgiumover ontwerper Jean-Paul Lespagnard. Het was uiteindelijk tijdens een stage bij Frédéric Fonteyne dat ze besloot om de stap naar fictie te zetten. Ze regisseerde in 2013 haar eerste speelfilm PuppyLove met Solène Rigot en Vincent Perez. De film werd op vele festivals gepresenteerd, waaronder San Sebastian en Namen (waar hij de BeTV-prijs won). In 2016 regisseerde ze de documentaire Une cheffe et sa bonne étoile voor Arte en RTBF. Haar tweede speelfilm Le Milieu de l’horizon, ook in San Sebastian gepresenteerd, produceerde Box Productions (Elena Tatti, Thierry Spicher, Elodie Brunner – Zwitserland), in co-productie met Entre Chien et Loup (Sébastien Delloye, François Touwaide – België). Outside the Box zal de film vanaf 2 oktober in Franstalig Zwitserland verspreiden. Voor de internationale sales staat Be for Films in.

MON CHIEN STUPIDE (Frankrijk)
Yvan Attal, veelzijdig man met onmiskenbaar groot talent, hoeven we niet meer voor te stellen. De in Tel Aviv geboren Franse artiest heeft als acteur in een indrukwekkend aantal films gespeeld, van Un monde sans pitié van Eric Rochant in 1989 tot Munich van Steven Spielberg in 2006. Hij ontvangt ook de Michel Simon Prijs 1989, de César van de beste mannelijke belofte 1990 en de Jean Gabon-prijs 1997 van de beste mannelijke belofte van de Franse cinema. Als regisseur slaagde hij erin ons te verleiden met zijn sarcastische en menselijke humor in dramatische komedies waar hij ook samen  met zijn vrouw Charlotte Gainsbourg in optreedt: Ma femme est une actrice in 2001, Ils se marièrent et eurent beaucoup d’enfants in 2003, Do not disturb in 2012, Ils sont partout in 2016. Nadien regisseert hij Le Brio in 2017, met Daniel Auteuil en Camélia Jordana. Zijn zesde speelfilm, Mon chien stupide, is een adaptatie uit de gelijknamige roman van John Fante.
Henri, een vijftiger, zit midden in een midlifecrisis. Wie verantwoordelijk is voor zijn mislukkingen, gebrek aan libido en rugpijnen ? Zijn vrouw en vier kinderen natuurlijk! Nu hij een kritisch bilan van zijn leven opmaakt, van alle vrouwen die hij niet meer zal hebben en van de auto’s die hij nooit zal besturen, besluit een enorm slecht opgevoede en seksueel geobsedeerde hond zich in de gezinswoning te vestigen, tot groot genoegen van Henri, maar tot afgrijzen van de rest van de familie en vooral Cécile, zijn vrouw wiens trouwe liefde begint te tanen.
Yvan Attal, nu eens voor dan weer achter de camera, is omringd door Charlotte Gainsbourg, Pascale Arbillot, Eric Ruf, Panayotis Pascot en Adèle Wismes. De film is een productie van Same Player (Vincent Roget – Frankrijk), Good Time Production (Georges Kern – Frankrijk) en Montauk Films (Florian Genetet-Morel – Frankrijk).  De film wordt vanaf 30 oktober in Frankrijk verdeeld door StudioCanal (die ook de internationale sales doet) en in België door Distri7.

 

NOURA REVE (Tunesië/België/Frankrijk)
De Tunesische filmmaker Hinde Boujemaa, die met haar eerste documentaire in Namen in de officiële competitie stond in 2012, keert nu terug met een eerste fictie langspeelfilm.
Noura ontmoette de liefde van haar leven, Lassad, op het moment dat Sofiane, haar man, opnieuw in de gevangenis zit. Als een zelfstandige vrouw werkt ze in een ziekenhuis en voedt ze alleen haar 3 kinderen op. De twee geliefden verbergen hun affaire, want de Tunesische wet legt 5 jaar gevangenisstraf op als overspel wordt ontdekt. Noura startte een echtscheidingsprocedure, maar Sofiane wordt plotseling enkele dagen voor het proces vrijgelaten…
Na marketing te hebben gestudeerd in Brussel en scenarioschrijven in Parijs, werkte Hinde Boujemaa mee aan het script van vele Tunesische speelfilms. In 2008 maakte ze met 1144 haar eerste kortfilm. Nadien nam ze met haar scenario van de langspeelfilm Sous le Paradis deel aan het opleidingsprogramma van Meda Film Développement en Sud Écriture. Het script kreeg ook een ontwikkelingsbeurs voor het Atelier de Projets des Journées Cinématographiques de Carthage 2008. Haar eerste documentaire, C’était mieux demain, werd geselecteerd op verschillende festivals, waaronder het Filmfestival van Venetië en Namen, en won de Muhr Beste Arabische Documentaire in Dubai in 2012. Twee jaar later won ze opnieuw een prijs in Dubai, waar haar film Et Romeo épousa Juliette de Muhr won voor beste fictie kortfilm. Hinde Boujemaa is ook lid van de organisatie Journées Cinématographiques de Carthage 2014.
Noura Rêve zal ook in Toronto en San Sebastian te zien zijn. De casting bestaat uit Hend Sabri, Lofti Abdelli en Hakim Boumsaoudi. Noura Rêve, samen geschreven met de Belgische scenarist Laurent Brandenbourger, is een productie vanEklektik Productions (België), Propaganda Production (Tunesië), Les films de l’Après-midi (Frankrijk), met steun van de Fédération Wallonie-Bruxelles. De film zal in België vanaf 27 november verdeeld worden door O’Brother, in Tunisie door Hakka Distribution en in Frankrijk door Paname Distribution. Wild Bunch doet de internationale sales.

 

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …