Zeven Vlaamse documentaires geselecteerd voor ‘Visions du Réel’ in het Zwitserse Nyon

De documentaires ‘Alle de tranen’ van Sarah Vanagt, ‘Almost Nothing’ van Anna de Manincor en Anna Rispoli, ‘Standby Painter’ van Amir Yatziv en Guy Slabbinck en ‘De tijd die ons rest’ van Vincent Everaerts gaan in wereldpremière tijdens Visions du Réel, het internationaal documentairefestival in het Zwitserse Nyon (13-21 april). Ook ‘Ours is a Country of Words’ van Mathijs Poppe en ‘De geschiedenis van het varken (in ons)’ van Jan Vromman zijn geselecteerd. ‘Ceres’ van Janet van den Brand, recent nog te zien op de Berlinale, is gekozen als slotfilm van het Zwitserse documentairefestival.

‘Almost Nothing’ van Anna de Manincor en Anna Rispoli, een productie van Associate Directors, gaat in wereldpremière in Nyon en maakt er kans op een prijs in de internationale competitie voor lange documentaires. ‘Almost Nothing’ gaat over het CERN, het Europees centrum voor onderzoek naar elementaire deeltjes in Genève, en de multiculturele gemeenschap van mensen die in en rond het onderzoekscentrum werken en leven.

Daarnaast zijn ook vier korte en middellange documentaires uit Vlaanderen geselecteerd voor de internationale competitie van Visions du Réel, waarvan drie wereldpremières: ‘Alle de tranen’ van Sarah Vanagt, ‘Standby Painter’ van Amir Yatziv en Guy Slabbinck, ‘De tijd die ons rest’ van Vincent Everaerts en ‘Ours is a Country of Words’ van Matthijs Poppe.

 

‘Alle de tranen’ is een korte documentaire die met een zeventiende-eeuwse lens kijkt naar het hedendaagse Brussel, de thuisstad van filmmaakster Sarah Vanagt. Het is een productie van Balthasar.

‘Standby Painter’ is een experimentele middellange documentaire van Amir Yatziv en Guy Slabbinck over de merkwaardige diefstal van een schilderij van Monet uit een kunstmuseum in het Poolse Poznań in het jaar 2000. De film werd geproduceerd door Eurydice Gysel voor CZAR. In de Poolse stad Wrocław loopt momenteel een tentoonstelling rond het waargebeurde verhaal van ‘Standby Painter’.

Daarnaast zijn ook twee studentenfilms te zien in de internationale competitie. ‘Ours is a Country of Words’, het afstudeerproject Mathijs Poppe (KASK), is een middellange documentaire waarin poëtische en fictieve elementen verweven zitten en die zich afspeelt in het vluchtelingenkamp van Shatila in Libanon. De regisseur won er in december 2017 een VAF Wildcard mee.

De tijd die ons rest’ is de masterproef van Vincent Everaerts (RITCS). Het is een intieme autobiografische documentaire waarin de filmmaker het verloren contact met zijn moeder probeert te herstellen.

‘De geschiedenis van het varken (in ons)’ van Jan Vromman is geselecteerd in de niet-competitieve Latitudes-sectie voor documentaires die actuele thema’s en praktijken aansnijden. De documentaire, een productie van Daniël De Valck voor Cobra Films, is een cultuurhistorisch onderzoek naar de met verhalen en symbolen beladen geschiedenis van het varken.

Ten slotte werd ‘Ceres’ van Janet van den Brand geselecteerd als slotfilm van Visions du Réel. De poëtische documentaire over kinderen die opgroeien op een boerderij was in februari nog te zien in de Generation Kplus-sectie van het Internationaal Filmfestival van Berlijn. ‘Ceres’ is een productie van Maarten Bernaerts en Barbara Dyck voor Diplodokus.

Visions du Réel is een van de belangrijkste internationale documentairefestivals. Het trekt elk jaar meer dan 30.000 bezoekers naar het Zwitserse Nyon en is ook een belangrijke afspraak voor de filmindustrie. De 49ste editie van het festival heeft plaats van 13 tot 21 april.

‘Almost Nothing’, ‘Alle de tranen’, ‘Standby Painter’, ‘De geschiedenis van het varken (in ons)’ en ‘Ceres’ kwamen tot stand met steun van het VAF

Zie ook :

Check Also

Vlaamse documentaires bekroond op CPH:DOX!

Tijdens de prijsuitreiking van het internationale documentaire-festival CPH:DOX zijn twee Vlaamse films gelauwerd. ‘Grand Me’ …