De Winnaars van het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven

Op zaterdag 8 december werd de 18e editie van het Internationaal Kortfilmfestival Leuven feestelijk afgesloten. Wij waren natuurlijk benieuwd naar de winnaars onder de Vlaamse films, want er stonden heel veel films van heel hoog niveau op het programma.  Veel filmmakers ook die internationaal al potten hadden gebroken.  Het was dus vol spanning afwachten wat het verdict van de jury zou zijn.

We beperken ons nu nog tot de droge feiten : een opsomming van de winnaars.  Maar later op de week krijgt u hier veel meer te zien en te horen. Gesprekken met winnaars, sfeer uit Leuven, en meer van dat leuks. 
Het IKL noteert al een aantal jaren op rij memorabele edities, zowel inhoudelijk als qua bezoekersaantallen en dat was dit jaar niet anders. Eén en ander heeft te maken met het spectaculair stijgend aantal inzendingen, de stijgende kwaliteit van de producties maar ook met de hausse rond de Vlaamse cinema in het algemeen, die de aandacht voor werk van jong nieuw filmtalent uit de creatieve broeinesten van die sector sterk aanwakkert.

Als klap op de vuurpijl werd het IKL recent, als enige festival in de Benelux, erkend als ‘Oscar Qualifying Festival’, wat betekent dat de winnaars van de Juryprijs van de Europese en Vlaamse kortfilmcompetititie rechtstreeks op de longlist voor de Oscars komen.
Op de prijsuitreiking, de slotvoorstelling van het IKL, maakte de aanwezige jury en het publiek de winnaars bekend, meteen gevolgd door de uitreiking van de Wildcards van het Vlaamse Audiovisueel Fonds. Een aantal prijzen werden eerder in het festival reeds bekend gemaakt. Een overzicht van alle winnaars vindt u hieronder.

DE WINNAARS

Het veelvuldig bekroonde ‘Dood van een Schaduw’ van Tom Van Avermaet, de film met Matthias Schoenaerts in de hoofdrol die intussen ook op de shortlist voor de Oscars 2013 is beland, viel erg in de smaak en kaapte de Prijs van het Publiek voor Beste Vlaamse Kortfilm weg.  Tom Van Avermaet was niettemin zeer verrast. Zijn film is geen makkelijk komedie, maar een poëtische, surrealistische en uitermate betoverende prent die veel makers van langspeelfilms wellicht jaloers maakt.  Blij voor hem dat het publiek hem beloonde. Dat betekent ook dat Canvas zijn film aankoopt voor 2000 euro en dat hij bij een volgende productie voor 10.000. euro mag gaan spenderen bij het faciliteitenbedrijf Mikros en A Sound. Dat hij niet met de felbegeerde prijs van de jury ging lopen, had misschien wel veel te maken met het feit dat die prijs voor het eerst in de geschiedenis van het kortfilmfestival recht geeft op een plaatsje op de longlist voor de Oscars.  En die eerste keer kon de jury toch moeilijk dat prijs geven aan een film die al op de longlist stond. Meer zelfs, hij staat al op de shortlist.

Daardoor werd het pad naar de felbegeerde Prijs van de Jury geëffend voor de heel andere, maar ook wel prachtige film van Benoît De Clerck, die in zijn prent ‘The Importance of Sweet and Salt’ een eigenzinnige toon legde waarin sporen te vinden waren van Roy Andersson, Aki Kaurismäki en vast nog een handvol eigenzinnige, maar zeer geestige kunstenaars.  Benoît De Clerck wint dus de juryprijs en komt zodoende op de longlist voor de Oscars 2014. Benoit De Clerck stond eerder al op het IKL met zijn eindwerk ‘Zwart-Wit’.  Zijn nieuwste film is helemaal West-Vlaams gesproken en speelt zich af in Zwevegem.  Benoît is van origine van Knokke-Heist, woont in Waregem en heeft zijn kantoor in Kortrijk.  Dat West-Vlaams hoefde hij dus niet ver te zoeken.  Terwijl hij op het podium stond won Waregem in Kortrijk met 1-2.  Maar dat is voetbal en geen film. Benoît ontving voor zijn moeite 2.500 euro geschonken door de Nationale Loterij + faciliteiten geschonken door Eye-Lite t.w.v. 5.000 euro.  De jury gaf ook nog een eervolle vermelding aan ‘Baghdad Messi’ van thuisspeler Sahim Omar Kalifa, die daardoor beter deed dan ten tijde van ‘Land of the Heroes’ toen hij zonder enige vermelding huiswaarts moest, maar nadien wel 20 prijzen in het buitenland binnenrijfde.

 

Wouter Bouvijn had met ‘Tweesprong’ zijn eindwerk ingediend dat hij aan het RITS had gemaakt en zowel het publiek als de jury konden ten zeerste genieten van het resultaat. Hij mocht de Juryprijs voor het Beste Debuut in ontvangst nemen, en eindigde na ‘Dood van een Schaduw’ op de tweede plaats in de strijd om de publieksprijs. Emilie Verhamme kreeg voor haar film ‘Tjernobyl Hearts’ nog een speciale vermelding van de jury.  Hoewel je bezwaarlijk van een debuut kon spreken in haar geval, aangezien ze met haar vorige, ‘Cockaigne’, al mocht meedingen naar de Gouden Palm in Cannes.  En voor ‘Tjernobyl Hearts’ ontving ze tijdens dezelfde ceremonie de eerder deze week bekend gemaakte Wildcard van het VAF.  Goed voor 60.000. euro.  Wouter Bouvijn moest het met een pak minder stellen, maar stond niettemin te stralen.  Wat hij met de 2500 euro ging doen die hij van de provincie Vlaams-Brabant zou doen, wist hij nog niet goed.  Maar dat hij een feestje ging bouwen, stond al vast.  Zijn hoofdrolspeler Joren Seldeslachts, in een vorig leven natuurlijk bekend als Blinker, zat mee te genieten in de zaal.

Nog meer bekende namen: de Publieksprijs voor Beste Animatiefilm wordt voor de tweede maal gewonnen door Roman Klochkov met  ‘Natasha’ (hij won diezelfde prijs ook al in 2006). Slimme en geestige kerel die Klochkov.  Dat bleek niet alleen uit zijn hoogst vermakelijke film die het immigratieprobleem op een zeer geestige manier aankaart en de dingen bekijkt zoals we ze zelf veel te weinig bekijken.  Zijn stijl is heel persoonlijk en ronduit fascinerend.  Toen hij zijn prijs kwam afhalen bleek hij net zo geestig, slim en origineel als zijn film.  De prijs houdt in dat Canvas de film in ruil voor 1500 euro zal uitzenden.

De Juryprijs voor Beste Videoclip wordt voor de tweede maal gewonnen door Joe Vanhoutteghem voor zijn clip van het nummer van The Hickey Underworld‘The Frog’ (hij won dezelfde prijs ook al in 2009). Een man die natuurlijk al dik zijn strepen heeft verdiend. Hij vormt samen met Koen Mortier het wereldbefaamde duo Lionel Goldstein dat al jaren voor de meest bekroonde en origineelste reclameclips tekent.  Hij kreeg van Sabam een cheque ter waarde van 1500 euro.

Voor ‘Kus Me Zachtjes’ van Anthony Schatteman is de Humo Award de tweede bekroning. De film waarin Marc Van Eeghem, net als de vader van Schatteman, een charmezanger is, werd enkele weken geleden ook al bekroond op het Holebi Filmfestival.  Humo mag het dan zelf niet makkelijk hebben, het blad heeft wel nog 1500 euro over voor de kus van Schatteman.  Ze kunnen daar wat liefde gebruiken.

Wie met de internationale prijzen aan de haal ging, dat kan je zien op de site van het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven.

Zie ook :

interview Benoit De Clerck

interview Wouter Bouvijn en Joren Seldeslachts

interview Tom Van Avermaet

Anthony Schatteman

Benoit De Clerck over 2013

Tom Van Avermaet over 2013

Wouter Bouvijn over 2013

Anthony Schatteman over 2013

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …