Hannes De Maeyer en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Een mens moet ergens beginnen en uiteindelijk is het meer dan goed gekomen met Hannes De Maeyer nadat hij één van de pianovirtuozen was in het Eén-programma ‘Sing That Song’ dat door Peter Van de Veire werd gepresenteerd.

Gepingel, getingel, gedrum of volle bak symfonisch, het lijkt wel alsof er geen klank of muzikale sfeer is die niet tot het arsenaal behoort waarmee prille dertiger Hannes De Maeyer onze filmregisseurs van dienst is.  We durven niet te berekenen hoe piep hij moet geweest zijn toen hij bij ‘Christmas in Paris’ de toen al vermaarde Steve Willaert mocht assisteren. Bij de serie ‘Oud België’ staat op de aftiteling onder ‘Series Music Department’ alleen zijn naam. En toen Pim Algoed destijds met de Humo-prijs ging lopen in Leuven voor ‘How to Enrich Yourself by Driving Into Emotional and Financial Bankrupcy’ was hij de goden dankbaar dat er iemand als Hannes bestond. De al even piepjonge producers van die film, Hendrik Verthé en Kobe Van Steenberghe van ‘A Team Productions’, wisten welk een zeldzaam talent ze in huis hadden. En ze hielden hem in huis. Waardoor Hannes ook de muziek schreef voor ‘Land of the Heroes’ en ‘Baghdad Messi’ van Sahim Omar Kalifa, maar even goed voor ‘Image’ en ‘Black’ van Adil El Arbi en Bilall Fallah.  En intussen is hij alweer een handvol series en films verder.  En enkele opvallende kortfilms ook, die hij met zijn muziek net dat ietsje meer gaf. Hannes De Maeyer, dames en heren, noteer de naam en vergeet hem niet meer.  Maar nu eerst het woord aan de man zelf.

1)    Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Aan het gevarieerd aanbod te zien, gaat het zeer goed met de Belgische film. Het is wel altijd jammer om te zien dat sommige films niet altijd het publiek krijgen die ze verdienen.

Zelf heb ik een heel plezant jaar achter de rug. Ik mocht muziek maken voor de ketnetfilm ‘Helden Van De Zee’ van Diederd Esseldeurs, de documentaire ‘L’Etranger’ van Kenneth Michiels, over voetbalclub BX Brussel, de bijzondere kortfilm ‘About the Boy Who Ate An Oakwood Chair’ van Pieter Goethals en de nieuwste kortfilm van Peter Ghesquière: ‘Downside Up’, een heel unieke kortfilm die nog veel prijzen gaat winnen volgens mij.

2)    Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

Ik ben blij dat er voor 2017 al een aantal zeer boeiende projecten gepland staan. Om te beginnen is er de nieuwste van Adil El Arbi en Bilall Fallah: ‘Patser’. Ook veel zin om mijn eerste stapjes in Nederland te zetten met ‘Rafaël’ van Ben Sombogaart. Daarnaast komt er een 3de seizoen van ‘Professor T’, waar er weer nieuwe muziek voor gemaakt moet worden.

 

3)    Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Ik vind het parcours dat Adil en Bilall op zo’n korte tijd aan het afleggen zijn zeer straf. Ik was erbij op hun laatste opnamedag van episode 2 van de serie ‘Snowfall’, en het was tof om te zien hoe ze ook op een Amerikaanse set dezelfde gasten gebleven zijn.

Ook Robrecht Heyvaert is alomtegenwoordig en levert steeds fantastisch werk af.

Daarnaast ook blij om te zien dat ‘Achter de wolken’ van Cecilia Verheyden het zo goed gedaan heeft.

Steve Willaert wil ik ook zeker vermelden. Naast een super fijne mens, is zijn muziek altijd van de allerbeste kwaliteit.

4)    Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Zeer benieuwd naar ‘Dode Hoek’ van Nabil Ben Yadir, ‘Home’ van Fien Troch en ‘Zagros’ van Sahim Omar Kalifa.

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

Geen idee, maar wie er zou hebben, kan mij altijd bellen of mailen en ik beantwoord ze met plezier. 😉

 

º   Zie ook :

Zij die ook onze nieuwjaarsvragen beantwoordden 

 

 

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …