Home / Nieuws / Interviews / Het Grote Ongeduld : Koen De Gussem over ‘Rebird’

Het Grote Ongeduld : Koen De Gussem over ‘Rebird’

Op Het Grote Ongeduld zijn er de hele avond lang afstudeerprojecten van de verschillende Belgische filmscholen te zien. Koen De Gussem is afgestudeerd aan de animatieafdeling van het RITS en het zou ons niet verwonderen mocht dat met grote onderscheiding gebeurd zijn. Want zijn afstudeerproject ‘Rebird’ is inmiddels al voor tal van festivals geselecteerd geweest en zal vermoedelijk nog wel een pak festivals aandoen. ‘Rebird’ is een animatiefilm van nog geen vijf minuten lang, maar je houdt er een zelfde warm gevoel aan over als aan het bekijken van een langspeelfilm die je zeer bewogen heeft. Mooi. En blij dat ook hij bereid was om onze vragenlijst te beantwoorden.

Waarover gaat uw film?

 

“Een eenzame zieke gevangene slijt de dagen in een kille donkere cel. Op een dag passeert een mysterieuze man die een doos binnenschuift…”

 

Beschouwt u uw eigen film als een studentenproject of kijkt u verder? Hoopt u hiermee ook al het festivalcircuit te kunnen aandoen?

“Ik bekijk Rebird inderdaad als een studentenproject. Ik ben uiteraard wel tevreden met het resultaat, maar blijf hier nuchter over. Ik ben bewust van het niveau van andere filmpjes die worden gemaakt. Hopelijk is het natuurlijk een stap naar fijne projectjes in de toekomst en boeiende samenwerkingen. Goeie film bestaat tenslotte uit bundelen van artiesten en hun eigenschappen.”

Beschouwt u zichzelf al als een filmmaker?

“Ja, ik heb ervoor gestudeerd en heb een kortfilm gemaakt. De regisseur in mij daarentegen, is minder aanwezig dan de animator.”

U bent filmstudent. Hebt u uw vak op school geleerd?

 

“Ik ben in september 2012 afgestudeerd met Rebird, en heb Animatiefilm gevolgd op Het Rits in Brussel.”

 

Tevreden over uw opleiding?

“Toch wel, fijne mensen leren kennen, veel vrijheid gekregen. Anderzijds miste ik misschien een jaar specialisatie, het is pas na het maken van een filmpje in zijn totaalpakket dat je zowat te weten komt welk deel van het proces je het beste ligt.”

Waarom moeten we uw film zien?

“Het was hard werken, feedback en reactie is altijd fijn en leerrijk.”

Zijn er films van collega-studenten die we volgens u niet mogen missen?

‘Le douanier qui rit’ van Kwinten Debien, ‘Fallen’ van Jochem Van Gool en

‘Nimby’ van Tom Willekens.”

 

Wat is voor u het belang van ‘Het Grote Ongeduld’?

“’Rebird’ in de kijker plaatsen, mensen in de animatiewereld bereiken via mijn film.”

 

Zie ook :

De Blog van Koen

de site van het Grote Ongeduld

– Maithé Franco over ‘Half Day Tour Soweto’

– Ischa Van Ekert over ‘Mi Abuela Raquel’

– Emilie Plouvier over ‘La Femme, c’est Nous’

 

Bekijk ook

Bülent Öztürk wil het onzichtbare zichtbaar maken

Bülent Öztürk begon het verhaal van zijn film met niets meer dan een foto.  Een …