Nieuw filmtijdschrift organiseert kortfilmavond!

Uit: Holiday van Michiel Dhont

Op 5 augustus presenteren Cosmos-Kosmos.be en het nieuwe filmtijdschrift Fantômas Court & Korteen avond met recente Belgische kortfilms in de Brusselse Palace.

Vanaf september verschijnt het nieuwe filmkritische tijdschrift Fantômas, eerst online en vervolgens in oktober ook op papier. Fantômas staat ook voor live evenementen, waarin de band met makers, kijkers en lezers wordt vormgeven. Een eerste voorsmaakje gaat door op 5 augustus in Cinema Palace (Brussel). Samen met hun partner Cosmos-Kosmos organiseren ze Court & Kort, een avond vol Belgische kortfilms in aanwezigheid van de makers.

Er wordt een selectie recente Belgische films getoond over het delen van wat eigenlijk niet overdraagbaar is. De communicatie in intieme kring wordt vertaald naar het publieke forum via film. Telkens raakt het banale aan het urgente. Telkens staat er iets op het spel.

De andere: hel of hemel? Voor het hoofdpersonage in de animatiefilm Monachopsis van Liesbet Van Loon zijn andere mensen vijandige vlekken. Of maken de angsten van het ‘ik’ hen zo onoverkomelijk lastig in de omgang? In de vorm van deze korte film zien we de huiver voor de ander geprojecteerd.

Angst regeert ook in oorlogsgebieden, zo toont So We Live van Rand Abou Fakher. Tijdens een elektriciteitspanne in een belegerde stad lopen bij kaarslicht meerdere conversaties van een Syrische familie door elkaar. Zodra er opnieuw stroom is in hun appartement, komt de buitenwereld weer binnen. Het gesprek wordt er echter niet gemakkelijker op.

In een heel andere context brengt Holiday van Michiel Dhont een Belgische familie samen op een vakantieweekend. Onuitgesproken spanningen sluimeren onder het schijnbaar vrolijke getater en barsten open in pinnige verwijten. Kan over koetjes en kalfjes praten ook bevrijdend in plaats van verstikkend werken?

Parler de la pluie et du beau temps van Geertrui De Vijlder laat de schoonheid zien van zogezegd onbeduidende communicatie, in gebarentaal van poppen tegen een pekzwarte achtergrond.

Ook Mono no Aware van Amina Hadji communiceert (deels) via gebaren, geïmproviseerd door één actrice, terwijl ze luisterde naar herinneringen van jonge vrouwen aan vaak intieme momenten.

Bij de vertoning op 5 augustus komen de makers zelf meer toelichting geven bij hun films. Tickets vind je hier.

Bekijk ook

Sfeerverslag van FFO Nights 2!

Op 24 juli vond in Oostende de tweede FFO Night plaats, de aanwezigen genoten met …