Home / Nieuws / Varia / Xavier Rombaut en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18
foto KVdm - Cinevox

Xavier Rombaut en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Hij had al wat ervaring in de televisiewereld voor hij in 2007 bij Minds Meet terechtkwam. Drie jaar later zette hij de stap naar Savage Film, waar hij zeven vette jaren meemaakte en onder andere persoonlijk Nathalie Teirlinck lanceerde.  En sinds een half jaar ongeveer is hij aan de slag bij Bulletproof Cupid, waar hij nog meer regisseurs een kans hoopt te geven.  Blij dat ook hij onze nieuwjaarsvragen beantwoordde. 

 

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

2018 wordt een belangrijk jaar. Ik kijk er naar uit om samen met collega-producent Katleen Goossens Bulletproof Cupid verder uit te bouwen en op de kaart te zetten. Voorlopig mogen we niet klagen, we draaien volgend jaar verschillende projecten waaronder de jeugdfilm ‘Binti’, het langspeeldebuut van Frederike Migom. En verder zal ik bezig zijn met de ontwikkeling van ‘Leven na Zoro’, de tweede film van Raf Reyntjens, en ook met het langspeeldebuut van het regisseursduo Alidor Dolfing. Nathalie Teirlinck is ook terug aan het schrijven en ook dat belooft opnieuw een boeiende samenwerking te worden. Het vooruitzicht om met deze mensen te mogen samenwerken, geeft me nu al een enorme boost.

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

Het klinkt misschien wat banaal, maar ik kijk eigenlijk uit naar elke Vlaamse release. Of ik probeer althans op de voet te volgen wat zich in ons Vlaams filmlandschap afspeelt. Nu meer dan ooit. Het is in deze transitieperiode belangrijk om te zien welke richting we uitgaan en hoe onze sector zich verder ontwikkelt. Maar als ik er dan toch eentje moet uitpikken, dan denk ik dat ‘Girl’ van Lukas Dhondt speciaal wordt.

(foto KVdm – Cinevox)

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Het zijn er te veel om op noemen. Er is een overvloed aan talent in Vlaanderen. Maar als het dan toch moet: Lukas Dhondt dan maar weer. Of mag ik niet twee keer hetzelfde antwoorden?

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

Uiteraard zijn er de usual suspects waarvan ik hoop dat ze hun opmars in binnen- en buitenland verder zullen bestendigen. Daarnaast zijn Laurens Aneca (acteur) en Frederic Van Zandycke (DOP) twee uitzonderlijke talenten waarmee ik recent samenwerkte en waarvan ik verwacht dat we er binnenkort nog zullen van horen. Verder hoop ik dat Tibo Vandenborre eindelijk een grote rol te pakken krijgt en zo bij het grote publiek kan doorbreken.

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop. Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Het beleid onder Pierre Drouot heeft er voor gezorgd dat er een belangrijke stap in de professionalisering van onze sector werd gezet. Zijn benadering en tegelijk warme en persoonlijke stijl hebben hiertoe veel bijgedragen. Maar tegelijk staat de Vlaamse film voor enkele grote uitdagingen en moeten er binnenkort enkele moeilijke hordes worden genomen. Ik denk hierbij vooral aan de publiekswerving voor onze Vlaamse films, vooral voor de ‘fragielere’ film, maar ook bijvoorbeeld voor jeugdfilms. En ook op vlak van co-productiebeleid kunnen we nog een versnelling hoger schakelen. (Zie ook : Xavier Rombaut over Pierre Drouot en de taken voor het VAF)

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Vind een goede balans in de projecten die steun krijgen en hanteer hierbij slechts één regel: kiezen voor kwaliteit. En laat de projecten van dichtbij opvolgen zodat er kan tijdig kan worden bijgestuurd wanneer nodig. We zijn het aan onszelf verschuldigd om voorzichtig om te springen met de beperkte middelen die er zijn. Inspelen op de ontwikkelingen in ons kijkgedrag wordt uiteraard ook een grote uitdaging in de komende jaren.

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

In de voorbije acht jaar waren er slechts twee vrouwelijke masters. Dat kan beter, lijkt me.

Zie ook :

Anderen die onze vraagjes al beantwoordden

foto KVdm – Cinevox

Bekijk ook

Bekijk hier de trailer van ‘TRIO’, de film van Matteo Simoni, Ruth Beeckmans en Bruno Vanden Broucke

Enkele weken kopten we al dat Ruth Beeckmans, Matteo Simoni en Bruno Vanden Broucke samen …