Home / Nieuws / Festivals / Zeven internationale toptitels voor de LOOK! – competitie op FFO!

Zeven internationale toptitels voor de LOOK! – competitie op FFO!

De Internationale LOOK!-competitie van FFO belooft dit jaar een cinefiele hoogmis te worden. Vijf van de zeven geselecteerde films vielen in Cannes in de prijzen. Met onder andere Gouden Palm winnaar Parasite van Bong Joon-ho, de caméra d’or Nuestres Madres en de Un Certain Regard – winnaar The Invisible Life Of Eurídice Gusmão kunnen we gerust spreken van een topaffiche.

De LOOK!-Competitie is uniek in Europa en vestigt aandacht op de esthetische kwaliteiten van cinema en het visuele vermogen van film: het werk van de production design ploeg (art direction, kostuums, make-up en visuele effecten) en dat van de DOP (Director of Photography). Alle films zijn in de running voor de Beste Film. Daarnaast is er ook een prijs voor Beste DOP en Beste Production Design. Een internationale jury reikt de prijzen uit. De voorzitter wordt niemand minder dan Wim Vandekeybus.

De LOOK!-competitie van Filmfestival Oostende staat jaar na jaar garant voor internationale topkwaliteit. Veel daarvan heeft te maken met de keuze voor een internationale jury, die met de grootste zorg wordt samengesteld. De jury voor de LOOK!-competitie wordt dit jaar voorgezeten door Wim Vandekeybus, creatieve duizendpoot achter Ultima Vez & regisseur van onder meer Galloping Minds.  De juryleden dit jaar: Dietrich Brüggemann (regisseur Heil, Kreuzweg), Juliette van Dormael (DOP Mon Ange), Astrid Heubrandter (regisseur/DOP Marhaba Cousine), Sarah Horton (Art Director V For Vendetta, Young Sherlock Holmes, Snowden) & Marko Brdar (DOP The Basics of Killing).

De volgende titels werden geselecteerd voor de LOOK!-competitie:

Parasite van Bong Joon-Ho –  DOP Hong Kyung Pyo
Winnaar van de Gouden Palm in Cannes 2019
Eén van de absolute sensaties in Cannes, en de terechte winnaar van Gouden Palm. Bong Joon-ho (The Host, Memories Of Murder) mikt opnieuw in de roos met een bijtende tragikomedie over een arm gezin dat een rijke familie manipuleert.
Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot wifi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat hun zoon Ki-woo de privéleraar bij de rijke familie Park kan vervangen. Ki-woo maakt van zijn nieuwe positie misbruik om ook zijn ganse gezin aan een baan te helpen. Terwijl ze doen alsof ze elkaar niet kennen, nemen ze de luxueuze woning van de familie Park over. Hun nieuwe bestaan loopt echter niet zoals gepland.

  • ‘De meest onweerstaanbare Palme d’Or in jaren, is sociale satire op zijn best.Zet hem alvast bovenaan uw lijstje.’ – De Morgen

Bacurau van Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles – DOP: Pedro Sotero.
Winnaar van de Juryprijs in Cannes 2019
De nabije toekomst. Bacurau, een klein stadje in de Braziliaanse sertão, rouwt om het verlies van haar matriarch, Carmelita, die 94 jaar oud werd. Enkele dagen later merken de inwoners dat hun gemeenschap van de landkaarten is verdwenen.

  • Aquarius director Kleber Mendonça Filho returns with a wonderful and demented Western about the perils of rampant modernization.’ – Indiewire

Evge van Nariman Aliev – DOP Anton Fursa
Un Certain Regard in Cannes 2019

Een meeslepend portret van Mustafa, die zijn oudste zoon in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne is kwijtgeraakt en die besluit om het lichaam van de jongen naar zijn geboorteland in de Krim terug te brengen. Samen met zijn jongste zoon begint hij aan een reis die hun relatie volledig zal veranderen.

  • ‘A thoughtful road movie illuminating the fraught fault lines in the relationship between the Ukraine and Russia… Nariman Aliev’s first feature reveals a poise and maturity beyond his years.’ Screen Daily

Portrait De La Jeune Fille En Feu van Céline Sciamma – DOP Claire Mathon
Winnaar Beste Scenario / Winnaar Queer Palm Cannes 2019
Nog één van de prijsbeesten in Cannes is dit romantisch drama van Céline Sciamma (Bande de Filles). 1770. Marianne is schilder en moet het huwelijksportret van Héloïse schilderen, een jonge vrouw die net het klooster verlaten heeft. Héloïse weigert de poseren als verzet tegen haar lot als echtgenote. Marianne zal dus in het geheim moeten schilderen. Voorgesteld aan Héloïse als gezelschapsdame, bekijkt Marianne haar.

  • ‘Schitterend opgebouwd en diep ontroerend kostuumdrama.’ De Morgen

 

The Invisible Life Of Euríce Gusmão van Karim Aïnouz – DOP Hélène Louvart
Winnaar van de Un Certain Regard Prijs in Cannes 2019
Rio de Janeiro, 1950. Euridice, 18 en Guida, 20, zijn twee onafscheidelijke zussen. Ze wonen thuis en hebben elk een droom: een gerenommeerde pianist worden, of ware liefde vinden. Vanwege hun vader worden ze gedwongen om zonder elkaar te leven. Afgezonderd, zullen ze de controle over hun bestemming nemen, terwijl ze nooit de hoop opgeven om herenigd te worden. Een tropisch melodrama van de regisseur van Madame Sata.

  • ‘Karim Aïnouz’s triumphant return to feature films.’ Sight & Sound

 

Lillian van Andreas Horvath (regie + D.O.P.)
Caméra d’Or in Cannes 2019
Een immigrante is gestrand in New York. Ze is berooid achtergebleven bij het najagen van haar ‘American Dream’. Uit pure wanhoop onderneemt ze een wandeltocht doorheen Amerika. Ze wil via Alaska terug naar haar thuisland Rusland. Het is de de kroniek van een dromerige langzame verdwijning.

  • ‘Ultimately Horvath manages to find an epic grandeur in the simple story of a woman just trying to make her way home.’ – Screen

 

Nuestres Madres van Cézar Diaz (regie + D.O.P.)
Winnaar van de Caméra d’Or in Cannes 2019
Guatemala, 2013. Het land leeft op het ritme van het militaire proces, dat aan de oorsprong ligt van de burgeroorlog. De getuigenissen van slachtoffers stapelen zich op. Ernesto, een jonge antropoloog bij de Stichting voor Lijkschouwers, werkt mee aan de identificatie van vermiste personen. Op een dag hoort Ernesto een verhaal van een oude vrouw. Hij ontdekt dat dit wel eens dé piste kan zijn om zijn verdwenen vader, die guerrillastrijder was tijdens de oorlog, op te sporen. Tegen het advies van zijn moeder in, stort hij zich onbezonnen in het dossier, op zoek naar waarheid en gerechtigheid. Deze Belgische coproductie won de prijs voor Beste Debuutfilm in Cannes.

 

Filmfestival Oostende gaat door van 6 tot 14 september in Kinepolis Oostende en Kursaal Oostende. Op 19 augustus wordt het volledige festivalprogramma bekend gemaakt voorafgaand een openluchtvertoning in het Leopoldpark te Oostende.
Info & tickets: www.filmfestivaloostende.be 

 

Bekijk ook

Spielberg werkt met Gents productiehuis aan Virtual Reality project over genocide!

A Mad Production, het Gents documentaire productiehuis gespecialiseerd in Film, Animatie en Virtual Reality voor …