Geweldig anders, geweldig succesvol, geweldig gewelddadig, al wat je wil. Laten we zeggen dat ze indruk maken. Het is voor de tweede keer in korte tijd dat beide heren aan de Côte d’Azur passeren met een buitenlandse film. Jan Bijvoet was eerder in Cannes toen hij de hoofdrol speelde in ‘Borgman’ van Alex Van Warmerdam, Matthias Schoenaerts zag zijn carrière exploderen toen hij de hoofdrol speelde in ‘De rouille et d’os’ van Jacques Audiard. Nu is Bijvoet terug, dit keer in de Quinzaine des Réalisateurs, met ‘El abrazo de la serpiente’ en Schoenaerts zet zijn meest fysieke rol neer in ‘Maryland’ van Alice Winocour.

De Franse regisseuse schreef de rol van Vincent Loreau, een militair die met de naweeën van een missie in Afghanistan krijgt af te rekenen, op het lijf van Matthias Schoenaerts. En dat is letterlijk te nemen. Ze beweert in interviews dat zijn dierlijke kant haar ten zeerste aanspreekt. En nadat hij een halve film dat getormenteerde aspect van zijn persoonlijkheid mag etaleren, die zachte kant gemengd met dat brute van hem, mag hij in deel 2 helemaal exploderen. En Diane Kruger schurkt tegen hem aan. Zeer tot jolijt van de vele vrouwelijke kijkers in Cannes. Als zij ooit een nieuwe James Bond moeten gaan kiezen, lijkt de keuze al gemaakt. Matthias is dé man. Dé man van Cannes.
Al is Jan Bijvoet ook dé man. En ook dé man van Cannes. Want na de vertoning van ‘El abrazo de la serpiente’ kon hij zich met de rest van de ploeg minuten lang laten meedrijven op het applaus dat staand, luid en uitbundig was. En dat voor een film in zwart-wit, waar Jan Bijvoet Duits, Spaans en een Indianendialect in spreekt. We krijgen er ook de Colombiaanse jungle in te zien en naast Jan Bijvoet nog enkele Indianen die zich tegen de blanke indringers verzetten. Jan speelt een Duitse wetenschapper uit begin vorige eeuw die na zijn trektochten in het Amazonegebied door een vreemde ziekte geveld is en hoopt dat een Indiaan, van wie de rest van zijn stamgenoten allemaal zijn uitgemoord, hem zal redden met een plant met een geheime geneeskracht, die alleen hij weet te vinden. Bijvoet is bijzonder goed op dreef in deze betoverende en ongewone prent die bij momenten aanvoelt als een are trip. Een trip die de kijker op plekken brengt die hij nooit gezien heeft.
Zie ook :
– Matthias Schoenaerts in Cannes
– Jan Bijvoet maakt indruk in Cannes
– Matthias Schoenaerts eerder al held in Cannes
foto’s Matthias : © J.P.Malherbe/N.L.P.