Matthias Schoenaerts nu al de grote held van Cannes!

Als het van de Fransen afhangt, dan is de winnaar van de Gouden Palm al bekend : ‘De Rouille et d’Os’ van Jacques Audiard natuurlijk, met Marion Cotillard, maar vooral, ze kunnen het niet genoeg beklemtonen, met nieuwe superster Matthias Schoenaerts. Overal waar je kijkt en loopt, overal stoot je op zijn gezicht.  Parijs hangt er vol van.  Hij prijkt op tal van bladen op de cover en ieder blad dat je openslaat loopt over van de superlatieven.  En alsof het nog niet genoeg is doen de Amerikanen er nog een schepje bovenop. Het toonaangevende filmvakblad ‘The Hollywood Reporter’ voorspelt dat Schoenaerts de grote ster van het festival wordt.  ‘De Rouille et d’Os’ loopt nu ook in de Belgische zalen!

Wie ‘De Rouille et d’Os’ ziet, vindt de film nu al de grote kandidaat voor de Gouden Palm, zonder de concurrentie gezien te hebben.  Het is weer die combinatie van brutaliteit en zachtheid die het hem doet.  Dat Matthias het hele palet kon bespelen, wisten wij natuurlijk al.  Maar de Fransen staan versteld.  Hadden het niet zien aankomen.  ‘La Révélation Matthias Schoenaerts’ titelt Le Figaro.

‘Matthias Schoenaerts en Marion Cotillard sont immenses’ schrijft ‘Les inrockuptibles’. Hoeft geen vertaling.  Net als dit : ‘Le flamand va devenir à coup sûr une star’.  Wisten we al.

Veel interviews ook met Matthias Schoenaers, Jacques Audiard en ook met Marion Cottilard.  Maar we pikken er vooral een quote uit die we lazen in het TGV-magazine. Hier leest u hem in het Frans :

 

Ze zegt dus dat ze ten zeerste onder de indruk was van Matthias Schoenaerts.  En ze heeft het over zijn presence, zijn diepgang en zijn intensiteit, zijn engagement, zijn charisma.  En blablabla.  Maar dan komt het. Ze zegt dat ze gewerkt heeft met Daniel Day Lewis en Leonardo DiCaprio en dat Matthias van hetzelfde kaliber is.  Dat een ontmoeting met hem sporen nalaat.  En dat Michael Mann haar al een mail had gestuurd om te zeggen dat hij hem ook geniaal vond.

 

Frankrijk hangt vol met affiches van de film.  Parijs hangt vol.   Alsof ze willen duidelijk maken dat ze het dit keer menen.  Want Audiard moet die Palm binnenhalen waar hij volgens heel Frankrijk recht op heeft.  Frankrijk heeft twee filmbladen die op het brede publiek mikken : Studio en Première.  In beide bladen is ‘De Rouille et d’Os’ ‘le film du mois’.

Drie jaar geleden lukte het niet met ‘Un Prophète’ en toen was heel Frankrijk verontwaardigd dat Michael Haneke met de prijs ging lopen voor ‘Das Weisse Band’.  Maar nu is hij er dus terug met wat opnieuw een ‘uppercut van een film’ genoemd wordt. Een uppercut, maar tegelijk wel een onvervalst melodrama.  ‘Grotendeels gedraaid in Antibes, maar zwart als steenkool,’ zo wordt in Première gezegd.  ‘Het is Audiards eerste kennismaking met het genre,’ wordt in Studio verduidelijkt.  ‘Maar hij overstijgt de codes van het genre, hij maakt er geen tearjerker van.’

Er wordt gewezen op de gelijkenissen met ‘Sur mes Lèvres’, één van de eerdere films van Audiard die ook een lovestory was tussen twee eenzame zielen die door het leven niet gespaard waren gebleven.  Het verhaal van een man die zijn hele leven alleen maar dingen en mensen kapot heeft gemaakt en een jonge vrouw die door het leven kapot is gemaakt.   De helden in Audiards films zijn geen beminnelijke figuren.  Geen toeval, want ze zijn zelf niet verwend door het leven.  Het personage dat Schoenaerts neerzet is een soortgenoot van het personage dat Romain Duris neerzet in ‘De Battre Mon Coeur s’est Arrêté’ of van Tahar Rahim in ‘Un Prophète’ : charismatisch, maar een gevaar voor zichzelf en anderen.

 

 

In ieder geval ‘De Rouille et d’Os’ is een gedurfde film, een zotte film, een film vol extremen, vol poëzie en realisme, meesterlijk geregisseerd en met vertolkingen die alleen met superlatieven te beschrijven zijn.  De Fransen beklemtonen natuurlijk ook wel de sterke prestatie van Marion Cotillard, maar geraken niet uitgesproken over Matthias;  Ze hebben het over ‘une force physique presque surhumaine’ die zijn kracht koppelt aan ‘une faiblesse intime si humaine’.  En mede daardoor is de film van Audiard voor het eerst veel meer dan gewoon krachtig en indrukwekkend. Hij is overrompelend, intensief en raakt je als kijker tot in je diepste diepten.

En dat is natuurlijk allemaal te danken aan Matthias Schoenaerts.  Dus laten we die Gouden Palm reserveren voor de film en de prijs voor de beste mannelijke vertolking voor onze landgenoot.

De prijs voor de beste vrouwelijke vertolking mag van ons natuurlijk ook naar Marion Cotillard gaan, maar omdat we ook anderen iets gunnen, willen we daar nog geen optie op nemen.  Straks zouden jullie nog gaan denken dat we fanatiek zijn. (foto’s ‘De Rouille et d’Os’  © Roger Arpajou Why Not Productions)

Bekijk ook :

Matthias Schoenaerts in ons bioscoopjournaal

Matthias Schoenaerts over zijn toekomstplannen

Matthias Schoenaerts over werken met Jacques Audiard

Al 100.000. bezoekers voor ‘De Rouille et d’Os’

De redelijk Belgische Franse film van Matthias Schoenaerts

Check Also

Titus De Voogdt en Hans Buyse over ‘Zodiac’!

Recent staken Titus De Voogdt (‘King of the Belgians’, ‘The Barefoot Emperor’) en Hans Buyse …