Overpeinzingen bij de overgang : Bart Van den Bempt over het oude en het nieuwe filmjaar

Opvallend fenomeen tegenwoordig in die o zo bloeiende industrie van de Vlaamse film is dat meer en meer Vlaamse films, ongeacht de kwaliteit ervan, geen deftige distributie meer krijgen, laat staan het publiek dat ze verdienen.  Wie bijvoorbeeld vorig jaar het geluk had om ’82 dagen in april’ te zien, de film van Bart Van den Bempt, die was over het algemeen onder de indruk, ontroerd, aangegrepen of zocht naar de juiste superlatieven om de film of de kijkervaring te omschrijven. We willen maar zeggen : Bart Van den Bempt heeft recht van spreken. En recht van het beantwoorden van onze nieuwjaarsvraagjes.  We zijn blij dat hij het wou doen.

1) Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Persoonlijk hoogtepunt inzake film was het onvoorziene genoegen dat ’82 Dagen in April’ naast ‘Deux jours, une nuit’ in de running was als Belgische inzending voor de Oscars en wij de zaak mochten komen verdedigen voor een echt tweetalige jury.

Verder vond ik ‘Brabançonne’ een erg fijne film en ook het volstrekt door mens en media veronachtzaamde ’31 Haltes’ van Griet Van Reeth & Dorothee van den Berghe was een bijzonder mooi werk.

Maar het is niet allemaal juichen, joelen en dansen in de filmwereld. Neen, neen, neen…
Een opmerkelijk dieptepunt vond ik de recente ontwikkeling dat regisseurs van art-house films tegenwoordig hun BV-lief campagne moeten laten voeren om hun nochtans algemeen gelauwerde film in een reguliere art-house cinema binnen te kunnen krijgen.

Wat zal er op termijn dan worden van al die regisseurs zonder BV-lief, zo vroeg ik me af.
En van de regisseurs zonder lief tout court? Misschien tijd om eindelijk eens een doelmatige distributiestrategie voor het bedreigde genre op poten te beginnen zetten… Wie doet er mee?

 

2) Wat zijn uw plannen voor 2015?

Eén der plannen is om verder te werken aan film nummer twee. ‘Het Meisje met de Blauwe Schaduw’ heeft al bijval gekregen van Europa, nu nog Vlaanderen.

Verder ben ik, zoals vrijwel iedere andere gezonde Vlaamse filmmaker van boven de 16 en onder de 102, uiteraard ook bezig met de ontwikkeling van een televisie-serie.
Laten we het ding voorlopig ‘Droge Hieltjes’ noemen en dan zeggen dat het om te lachen is.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Ik hou wel van het risico dat je neemt als je een echt Belgische muzikale komedie wil maken die een breed publiek wil charmeren. Vincent Bal dus.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Benieuwd naar de eerste lange worp van Raf Reyntjens en naar de – naar verluidt – erg geestig wordende ‘Le tout nouveau testament’ van Van Dormael. Hoop ook dat Bülent Öztürk met iets moois uit Oost-Turkije terugkomt.

5) Het maandaat van Pierre Drouot, directeur-intendant van het VAF, loopt in 2015 ten einde. Hij zal dan 72 zijn. Drouot is sinds 2005 de grote baas van het VAF. De opvolgingskwestie zal niet simpel zijn. Wie moet hem volgens u opvolgen? En eventueel ook, waarom.

Een minstens even bescheiden m/v met een minstens even breed smaakpalet. Maar misschien eerst gewoon even kijken hoever ze staan in de cloning-industrie en het experiment aangaan!

Zie ook : 

Bart Van den Bempt over 2014

Anderen die onze nieuwjaarsvraagjes al beantwoordden

Check Also

Titus De Voogdt en Hans Buyse over ‘Zodiac’!

Recent staken Titus De Voogdt (‘King of the Belgians’, ‘The Barefoot Emperor’) en Hans Buyse …